Sätt nyckeltal utifrån kundresan

När du sätter mål för din webbplats ska du utgå från användarna. Lär dig att använda kundresan för att hitta effektiva och bra nyckeltal. 

David Blomgren

Genom att utgå från din målgrupp och förstå vilka steg som dina kunder tar kan du enkelt ta reda på vilka nyckeltal som är viktiga att mäta, för just dig.

Kundresan består av en mängd olika aktiviteter och situationer som en kund går igenom före, under och efter ett köp.

Det är ditt bästa verktyg för att visualisera den process som kunden går igenom. Från att bli medveten om dig, överväga och utvärdera, till att besluta om att köpa din produkt eller tjänst.


Vi lär dig digital marknadsföring

Som medlem får du bland annat tillgång till pedagogiska onlinekurser, djupgående inspelade intervjuer och pratiska mallar. Alltså, en svensk utbildningstjänst fylld med lärande för dig som sköter sociala medier på jobbet.

Bli medlem

Läs om hur medlemskapet funkar.


En vanlig kundresa

De flesta webbplatser vill att besökaren i slutändan ska utföra något, genomföra en handling. Därför ser en vanlig kundresa ut så här:

  1. Förvärv – Få besökare till din webbplats. Som annonsering eller sökordsoptimering.
  2. Engagemang – Engagera besökarna. Det kan du göra med en film, artiklar eller intervjuer.
  3. Konvertering – Sälj din produkt få besökaren att utföra en annan önskad handling. Det kan vara att ge dig sin e-postadress, ladda ner något material eller köpa din produkt eller tjänst.

Låt varje steg på kundresan bli ett nyckeltal:

  1. Antalet besökare eller antalet besökare via annonsen
  2. Antalet som tittar på filmen, läser artikeln, intervjun, eller gör de något helt annat.
  3. Antalet utförda önskade handlingar (sålda produkter, registrerade e-postadresser eller nedladdade filer)
  4. (bonus) Av de som har handlat – Hur många handlar igen?

Har din webbplats inte som huvudsakligt mål att sälja något? Det är vanligt hos en kommun till exempel. Då har du antagligen ett väldigt brett syfte med er webbplats. Då kan det vara klokt att tänka att ni har flera kundresor och mål för er webbplats.

Ni exempel kanske har ett mål på era lediga-jobbsidor och ett annat på era sidor om skolor. Du kan ha flera mål som är kopplade till att besökaren bara ska ha visat intresse för en sida. Medan näringslivet också vill att besökaren ska köpa en produkt.

Se kundresan som en grund att utgå ifrån. Då kommer du snabbt igång med att mäta rätt saker.

Du kan se hela avsnittet här:
 

Kurser i Google Analytics

Vill du veta hur du använder Google Analytics för att se hur många som besöker din webbplats?

David lär dig med hela processen, från att sätta upp ditt konto till att optimera dina nyckeltal.

 

<hr />

Onlinekurser om sociala medier i jobbet

Vi lär dig digital marknadsföring. Kurser, webbseminarier och guider på svenska samlat i ett årsmedlemskap.

Så funkar medlemskapet

Senast uppdaterad: 13 april 2021

Moderskeppet SoMe

Moderskeppet SoMe ger dig ny kunskap. Allt är skapat med stor pedagogisk omtanke och erfarenhet.
Mer om Moderskeppet SoMe

Pixondu AB, Järnvägsgatan 3, 553 15 Jönköping
kontakt@moderskeppet.se