Byt till Google Analytics 4

Google har släppt en ny version av Google Analytics. Den gamla versionen slutar att samla in data den 1 juli 2023. Tillsammans med marknadsförings‐experten Mandana Karim får du hjälp att byta till Google Analytics 4.

Google Analytics 4 är den nyaste versionen av Googles verktyg för webbanalys. Precis som dess föregångare Universal Analytics hjälper Google Analytics 4 dig att mäta statistik, trafik och ger dig information om hur användaren beter sig på din webbplats.

Den nuvarande versionen, Universal Analytics stänger för gott den 1 juli 2023. Det betyder att den kommer att sluta samla in data, men tidigare insamlad data finns tillgänglig att läsa i minst sex månader efter juli 2023.

Den nya uppdateringen av Google Analytics går att använda redan nu och om du inte redan kommit igång med den är det dags. I följande guider får du hjälp av läraren och marknadsstrategen Mandana Karim att byta till Google Analytics 4.

Vi förkortar UA för den gamla versionen av Google Analytics och GA4 för den nya versionen Google Analytics 4.

Alla kurser för 299 kr/mån
Ingen bindningstid

Kom igång med datainsamling i Google Analytics 4

För att börja skapa händelser och samla in data i Google Analytics 4 behöver du koppla Google Tag Manager till din webbsida. I följande guider får du hjälp att installera GA4 med Google Tag Manager och på din webbplats. Och det kanske viktigaste av allt – börja skapa händelser.

Konfigurera Google Analytics 4

Det finns nya funktioner för händelser, konverteringar och målgrupper i GA4. I de här guiderna får du lära dig mer om nyheterna och hur du kommer igång att konfigurera GA4.

Dataanalys i Google Analytics 4

I följande guider får du instruktioner steg för steg för att komma igång med dataanalys i GA4.

Google Ads

Genom att länka Google Ads till Google Analytics 4 får du möjlighet att se hela kundcykeln; från hur användare interagerar med din marknadsföring till att de uppfyller dina uppsatta mål på din webbplats. Läs med om kopplingen här, och lycka till!