Spar tid – återanvänd ditt material i sociala medier

I femte avsnittet av SoMe-podden berättar Camilla och Gabriella hur du spar tid genom att arbeta med ompaketering och repriser.

Ulrika Jakobsson

Skapa mindre, sprid mer. Det är ett bra mantra för dig som jobbar med content marketing. Tänk på hur du beter dig i dina egna flöden av sociala medier. Hur mycket av det du scrollade förbi i går kommer du ihåg? Och vad minns du från förra året?

Förmodligen väldigt lite, eller hur?

Annat är det förmodligen med innehåll som du själv har skapat. Vi marknadsförare och kommunikatörer lägger måånga timmar på att skriva och producera inlägg, och glömmer lätt bort att en majoritet av våra följare förmodligen inte ens kommer att se det vi producerar. Att scrolla förbi en bild i ett flöde tar bara en sekund eller två…

Ingen minns flödet

– Rent krasst, det mesta vi skapar får förmodligen inte så mycket mer tid än så, Det är ju bara man själv som ser på sina inlägg som små bebisar som man krystat fram – jag minns dom ju allihop och tycker att det var typ igår som dom postades, berättar Camilla i avsnittet.

Sedan flera år jobbar hon regelbundet med repriser på Moderskeppets Instagram och Facebook.

– Till en början tänkte jag bara nytt nytt nytt. Att jag inte ville tråka ut följarna genom att posta samma text eller bild flera gånger. Det gick bra i några månader, sen började varje inlägg att ta längre och längre tid. Till slut var det som att det tog stopp, säger Camilla.

Ompublicera populära inlägg

När idétorkan slog till provade Camilla att ompublicera populära inlägg och upptäckte att de var minst lika populära som vid första publiceringen. Nu är repriser en del av strategin för Moderskeppets sociala medier.

– Egentligen så kan du använda repriser hur många gånger som helst. De når nya människor varje gång. Och de du redan nått får en nyttig repetition och påminnelse. Ibland kan du formulera om, byta vinkel på det du skrivit.

Ompaketera ditt innehåll

Camilla tyckte att det var onödigt att alla fototips hon skrev till Instagram bara levde där (i några sekunder) och därför omvandlade hon tipsen till artiklar som publicerats på Moderskeppet.se

– Jag plockade jag ut mina 30 bästa tips, de som varit som mest populära bland våra följare, och sen fyllde jag ut dem till längre guider med flera exempel och goda råd för den som vill lyckas så bra som möjligt med sin sociala medierbilder.

Från Instagraminlägg till brevskola

Artiklarna omvandlades sen av Gabriella till nyhetsbrev som tillsammans blev till en brevskola som skickades ut till Moderskeppets medlemmar.

– Det roliga här var ju att jag kortade ner det som Camilla förlängt till artiklar för att det skulle bli lättläst i ett mejl. Sen skapade jag helt enkelt en automation i Mailchimp, ett flöde av brev som rullar automatiskt när någon skriver upp sig, med alla brev.

Brevskolan rullade under två somrar, med viss modifikation. Sen blev den till en lead-kampanj på Facebook.

Från brevskola till leadkampanj

– Vi gjorde annonser på Facebooks för att fånga upp fotointresserade och det tickade in ett helt gäng nya epostadresser varje dag. Personer som då fick gå den här skolan och förhoppningsvis också blev lite nyfikna på vad mer vi har att erbjuda, säger Gabriella

Så Instagram-inlägg blev artiklar, som blev brevskola som blev Lead-kampanj. Dessutom använde Camilla underlaget från artiklar och inlägg till att göra föreläsningar och webbseminarier på temat “bättre bilder för instagram”.

Tre steg – så kommer du igång med återanvändning

Sluta oroa dig för att hela tiden komma på nya saker. Hjulet är redan uppfunnet, se till att använda det så ofta du kan.

Gör en snabb inventering av det innehåll du har idag – kanal för kanal och se vad du kan göra för att återanvända det.

    • Vad har du skrivit för inlägg på Instagram eller Facebook?
    • Vad finns i företagets blogg eller artikelarkiv?
    • Har du ett stort arkiv? Börja med att titta på det som är mest populärt. Använd dig av Facebooks eller googles analysvarktyg för att få fram statistik.

Skriv en plan över hur du kan använda materialet på ett nytt sätt. Vilket som passar i vilken kanal. Kanske blir det en ren repris, kanske klär du om det i en ny kostym eller så blir det något helt nytt. Som en brevskola eller en föreläsning. Eller varför inte ett webbseminarum och ett nyhetsbrev?

Instagraminläggens ompaketeringsresa

Skrivs för Moderskeppets instagramkonto
Samlade som textguider i Instagramskolan
Omvandlade till E-postskola
Del av Handbok mot kreativitetskramp
Underlag till föreläsning på fotoklubbar
Betald utbildning på Turistrådet Västsverige
Varianter på Moderskeppets facebook

Senast uppdaterad: 8 april 2021

En podcast om sociala medier och digital marknadsföring.

Vi vill inte inspirera dig, vi vill lära dig hur du gör. Det gör vi genom att ta med dig in i vår vardag som marknadsförare på Moderskeppet och dela våra egna erfarenheter.

Nytt avsnitt varje månad.

Bläddra bland alla avsnitt