Bild på dator med Instagram öppet. Bredvid datorn finns en symbol för återanvändning formad som ett hjärta.

Moderskeppet»Artiklar»Marknad & kommunikation

Spar tid – återanvänd ditt material i sociala medier

Gabriella Argus

Skapa mindre, sprid mer. Det är ett bra mantra för innehållsmarknadsföring. För att nå ut med ditt innehåll behöver du återanvända det på olika sätt.

Majoriteten av dina följare kommer inte se det du skapar, det tar dem bara några sekunder att scrolla förbi en bild i sitt flöde. Det kan kännas tungt, men det är något du kan använda till din fördel.

Hur? Genom att paketera om ditt innehåll och arbeta med repriser. Det är något vi aktivt jobbar med på Moderskeppet i alla våra kanaler.

Ompublicera populära inlägg

När idétorkan slår till är ompubliceringen din bästa vän. Ifall det var ett tag sedan du publicerade inlägget kan du använda samma inlägg rakt av. Annars kan du till exempel formulera om eller byta bild.

Genom att omformulera och byta vinkel på det som tidigare skapats får du ut nya versioner av innehåll som fortfarande är relevant för din publik.

Du kan använda dem hur många gånger som helst. Varje gång når du nya människor, och de du redan nått får nyttig repetition och en påminnelse.

Instagram Guider

Ompaketera ditt innehåll

Förutom att ompublicera innehållet kan du välja att paketera om det helt för andra kanaler. Jag tog till exempel Camilla Grönbladhs 30 bästa fototips från Moderskeppets Instagram och omvandlade dem till artiklar.

Tipsen fylldes ut med fler exempel och goda råd för att hjälpa läsaren att ta bättre bilder till sina sociala medier.

Genom att använda tidigare material och omvandla det till en ny form, gjorde vi det möjligt att nå en annan publik som föredrog längre artiklar jämfört med korta Instagram-tips. Men jag kunde fortfarande använda samma innehåll i grunden.

Från Instagraminlägg till brevskola

Artiklarna omvandlades sedan till nyhetsbrev som tillsammans blev till en brevskola som skickades ut till Moderskeppet Fotos medlemmar.

Jag kortade ner artiklarna till lättlästa mejl och skapade en automation i Mailchimp som skickade ut flera brev i följd när någon skrev upp sig på nyhetsbrevet.

Brevskolan rullade under två somrar och hjälpte fotointresserade att utvecklas i sitt fotograferande.

width=

Från brevskola till leadkampanj

Brevskolan blev senare till en lead-kampanj på Facebook. Genom att annonsera på Facebook fick vi in en hel del nya e-postadresser varje dag från personer som var intresserade av fotografering.

Ett enkelt tips som Camilla skrivit till Instagram blev således en artikel, ett brev och en lead-kampanj. Plus att min kollega Ida paketerade om artiklarna till en bok. Och Camilla har använt dem i föreläsningar.

Detta är bara ett exempel på hur du kan återanvända och ompaketera ditt innehåll. Ett sätt att spara tid och sprida ditt budskap till fler.

Tre steg – så kommer du igång med återanvändning

Sluta oroa dig för att hela tiden komma på nya saker. Hjulet är redan uppfunnet, se till att använda det så ofta du kan.

Gör en snabb inventering av det innehåll du har idag – kanal för kanal och se vad du kan göra för att återanvända det.

    • Vad har du skrivit för inlägg på Instagram eller Facebook?
    • Vad finns i företagets blogg eller artikelarkiv?
    • Har du ett stort arkiv? Börja med att titta på det som är mest populärt. Använd dig av Facebooks eller googles analysvarktyg för att få fram statistik.

Skriv en plan över hur du kan använda materialet på ett nytt sätt. Vilket som passar i vilken kanal. Kanske blir det en ren repris, kanske klär du om det i en ny kostym eller så blir det något helt nytt. Som en brevskola eller en föreläsning. Eller varför inte ett webbseminarum och ett nyhetsbrev?


Lär dig mer om innehållsmarknadsföring

Senast uppdaterad: 4 januari 2024