Förstå SEO-begreppen

Crawler, SERP och UX. Samtliga ord hör hemma inom SEO, men vad betyder de egentligen? Och hur har det med sökmotoroptimering att göra? Jag hjälper dig!

Matilda Ulming


Denna artikeln är baserad på stödmaterial som är framtaget till kursen: Kom igång med sökmotoroptimering av Simon Sandgren.


Vi lär dig digital marknadsföring

Som medlem får du bland annat tillgång till pedagogiska onlinekurser, djupgående inspelade intervjuer och pratiska mallar. Alltså, en svensk utbildningstjänst fylld med lärande för dig som sköter sociala medier på jobbet.

Bli medlem

Läs om hur medlemskapet funkar.


SEO

Search Enging Optimization, eller sökmotoroptimering på svenska, är en samling metoder och åtgärder som förbättrar förutsättningarna för en högre rankning i sökresultatet hos en sökmotor.

Sökmotor

En sökmotor är en webbsida eller webbtjänst där en webbsökning görs.

Exempel på sökmotorer är Google, Yahoo och Bing.

SERP

Search Engine Result Page, eller sökresultatsida på svenska, är en sida där alla sökträffar listas efter att en sökning med sökmotor gjorts.

Rankning

Rankning är den rangordning av sökträffar som syns i din sökmotor (ex. Google).

Ordningen på sökträffar bestäms av algoritmer.

Algoritm

En algoritm är programmerade regler och ekvationer som avgör i vilken ordning något ska ligga. Algoritmer används ofta på hemsidor med flöden som Netflix, i Googles sökresultat och på sociala medier.

Algoritmerna för Googles SERP avgörs av rankningsfaktorer.

Rankningsfaktor

Rankningsfaktorer är något som kan påverka rankningen. Exempel på rankningsfaktorer är åldern på din hemsida, användning av nyckelord och hur många större sidor som länkar till dig.

Du kan påverka din sidas rankningsfaktorer genom off-page-optimering eller on-page-optimering.

Off-page-optimering

Off-page-optimering är en samling åtgärder som utförs utanför den egna webbplatsen för en potentiellt högre rankning.

Ett exempel på off-page-optimering är att gästa någons podd och de ger i sin tur länkkraft till din hemsida.

On-page-optimering

On-page-optimering å andra sidan är en samling åtgärder som utförs på den egna webbplatsen för en potentiellt högre ranking.

Ett exempel på on-page-optimering är att använda utvalda nyckelord i dina rubriker och texter och UX-design.

Nyckelord/Sökord

Ett nyckelord är en typ av on-page-optimering som kan hjälpa din sida att ranka högre i sökmotorn.

UX

User Experience, eller användarupplevelse på svenska, är en teknik som används för att skapa hemsidor eller produkter där fokus ligger på att göra design som är användbar för människor.

UX är en typ av on-page-optimisering.

Index

Index är en förteckning av alla webbsidor som hittats av en Crawler.

Crawler/Sökrobot

En Crawler, eller spindel och sökrobot som det också kallas, är en dator som söker igenom webben efter sidor att lägga till i indexet. Alltså vilka sidor som ska synas på Google.

Google Search Console

Google Search Console är en tjänst från Google som bland annat används för att kolla indexeringsstatus för din egen webbplats.

Här kan du skicka in din webbplatskarta.

Site map/Webbplatskarta

En site map, eller webbkarta/webbplatskarta på svenska, är en egen förteckning över vilka sidor som finns på den egna webbplatsen.

Dessa är viktiga för att Crawlern ska kunna göra sitt jobb.

 


Ett sista tips

Du har nu fått en inblick i SEO-världen och vilka begrepp du ska ha koll på för att börja ditt arbete med sökmotoroptimering.

Ett tips från mig är att alltid tänka på människan. För det spelar ingen roll hur mycket du försöker åtgärda för att göra robotarna glada. Är det ingen människa som söker, hittar och klickar sig in på din sida så kommer den inte ranka högt i SERPen.

Lycka till! 🙂

Spara till senare

Här är en lista på alla orden som jag förklarat ovan. Vill du spara dem för framtida SEO-arbete så kan du antingen ta en skärmdump eller ladda ner denna pdf:en: SEO Ordlista (.pdf).

Algoritm: Programmerade regler och ekvationer som avgör i vilken ordning sökträffarna ska listas på sökresultatsidan.

Crawler/Sökrobot: Dator som söker igenom webben efter sidor att lägga till indexet.

Google Search Console: En webbtjänst från Google som bland annat används för att kolla indexeringsstatus för den egna webbplatsen.

Index: En förteckning av alla sidor på webben som hittats av en sökrobot.

Nyckelord/sökord: Ett utvalt ord eller fras som hjälper din sida att ranka högre.

Off-page-optimering: Åtgärder som utförs utanför den egna webbplatsen för en potentiellt högre ranking.

On-page-optimering: Åtgärder som utförs på den egna webbplatsen för en potentiellt högre ranking.

Rankning: Rangordning av sökträffar.

Rankningfaktor: Något som potentiellt kan påverka rankningen.

SEO/Sökmotoroptimering: Olika metoder och åtgärder förbättra förutsättningarna för en högre rankning (högre position) i sökresultatet hos en sökmotor.

SERP: Search Engine Result Page, på svenska; sökresultatsida. Den sida där alla sökträffar listas efter att en sökning med en sökmotor gjorts.

Site map/Webbkarta: En egen förteckning över vilka sidor som finns på den egna webbplatsen.

Sökmotor: Webbsida/webbtjänst där en webbsökning görs.

UX: User Experience/användarupplevelse, används för att skapa användbara hemsidor och produkter.

Kom igång med sökmotoroptimering

Vill du veta hur du använder SEO för att synas på Google?

Simon lär dig med hela processen: hur Google fungerar, vad SEO är och vilka åtgärder du bör göra på ditt företags sida – redan nu!

Onlinekurser om sociala medier i jobbet

Vi lär dig digital marknadsföring. Kurser, webbseminarier och guider på svenska samlat i ett årsmedlemskap.

Så funkar medlemskapet

Senast uppdaterad: 26 april 2021

Moderskeppet SoMe

Moderskeppet SoMe ger dig ny kunskap. Allt är skapat med stor pedagogisk omtanke och erfarenhet.
Mer om Moderskeppet SoMe

Pixondu AB, Järnvägsgatan 3, 553 15 Jönköping
kontakt@moderskeppet.se