Angelica Bengtsson sitter med en mobil i handen och en icon visar att hon fått likes på Instagram.

Moderskeppet»Artiklar»Marknad & kommunikation

5 tips till ökad räckvidd på Instagram

Gabriella Argus

När du vill få ökad räckvidd på Instagram finns det ett en sak som är viktig att bära med sig: ju fler användare som interagerar med ditt innehåll desto bättre.

Ditt mål är att dina följare ska gilla, skriva kommentarer, samt spara och dela dina bildinlägg vidare. Postar du video vill du ha så många visningar som möjligt.

Med det sagt finns inte något facit för hur du ökar engagemanget eller räckvidden. Men här kommer fem bra tips som hjälper dig att bädda för framgång.

1. Få kommentarer via frågor och svar

Fler kommentarer ger ökad räckvidd. Visst är det trevligt med några hängivna superfans, men om du vill ha fler följare är det bredd du ska sikta på. Du ska skapa innehåll som så många som möjligt väljer att gilla och kommentera.

Viss interaktion kan du aktivt uppmuntra, i synnerhet kommentarer. Ett klassiskt sätt är att inkludera en fråga för att göra det enkelt för många att skriva en kommentar.

Ett annat är att alltid svara på alla kommentarer som du får. Kan du dessutom starta en konversation som genererar nya kommentarer är det extra bra.

Författarens verktyg på Instagram

Författarens verktyg vill vi höra om våra följares skrivprojekt. Det skapar mycket svar i kommentarsflödet och ger oss dessutom bra vägledning om vad vi bör skapa för typ av kurser.

2. Tigg aldrig efter gilla-markeringar

Gilla-markeringar är lite svårare att locka fram. Att tigga om gilla-markeringar, eller försöka använda hashtags som bygger på gilla-utbyten är inte att rekommendera. Det framstår som desperat och är ju inte heller äkta interaktion. Du ska inte lura algoritmen, du vill få den nöjd.

Även om alla användare är olika finns det statistiska tendenser för vad som generellt funkar bättre än annat:

  • Solnedgångar,
  • gulliga katt- och hundvalpar,
  • rena bakgrunder,
  • och symmetri.

Prova själv och du kommer att upptäcka att det funkar.

3. Var relevant för din publik

Det handlar inte om att du måste posta estetiskt tilltalande innehåll. Instagram är mer än snygga bilder.

Du kan ju själv följa konton av många olika skäl.

  • Roliga konton som ska underhålla dig och få dig att skratta – som @hemnetknarkarna.
  • Konton som @degerforsbibliotek, som tilltalar biblotikarieyrket och boknörderi.
  • Kanske din hemkommun som @lundskommun för att få reda på vad som händer lokalt.

Posta relevant innehåll som motsvarar det användaren var ute efter när hen började följa ditt konto.

4. Ökad räckvidd på Instagram med händelser

Har du också noterat att händelserna (stories) från de konton du tittar på mest, är de som alltid visas först. Detta gäller även om andra konton har postat nyare eller fler händelser.

VIP för Instagram Stories

Eftersom algoritmen vet att du är extra intresserad av just de personerna, får de VIP-platsen och därmed en ökad räckvidd på Instagram. Gör en medveten satsning på att skapa bra händelser och använd gärna dekal-funktionerna som bjuder in till interaktion.

Om du lyckas placera dig på VIP-platsen i dina följares flöden, har du skapat en positiv spiral som ger många bonuspoäng hos algoritmen.

Fråga i Stories
Omröstning i Stories

5. Var konsekvent i din publicering

Instagrams algoritm favoriserar pålitlighet. Om dina inlägg håller en jämn nivå och postas regelbundet blir algoritmen trygg. Den upplever att det är riskfritt att lyfta fram dina inlägg för en större publik.

Exempel. Säg att du är florist och ofta postar bilder på vackra buketter som du har skapat. Många av dina följare gillar den typen av bilder. Vissa är förmodligen dina återkommande kunder, men en stor grupp följer dig enbart för inspiration.

Skulle du emellanåt posta en helt annan typ av inlägg, som inte kan kopplas till ditt arbete som florist, finns risk att du straffas. Exempelvis bilder på dagens fika eller din hamster.

Vissa väljer då att sluta följa ditt konto och algoritmen förlorar tilltro till dig. Nästa gång du postar något vet inte algoritmen om det är ett inlägg som kommer uppskattas eller inte. Då blir räckvidden mindre, med extra lågt engagemang som följd.

Det är alltid smart att ha en tydlig strategi. Något som Gabriella lär dig i sin kurs om Instagram.


Senast uppdaterad: 3 maj 2024