Vattenstämpel på YouTube

Moderskeppet»Artiklar»Marknad & kommunikation

Nå ut på världens näst största sökmotor: YouTube

Sanna Lund

När du lägger upp en video på YouTube, är det för att du vill att människor ska titta. De ska lära sig något, ta till sig information, få en dos inspiration eller bli underhållna. Ju fler som ser, förstår och tar till sig ditt budskap desto bättre.

Men det är inte bara du, utan du och tiotusentals andra, som samtidigt lägger upp videor. Och alla vill synas och höras. Hur ska ditt innehåll lyckas med att tränga igenom det bruset?

YouTube har algoritmer som rankar vilka videor som är bra och vilka som är mindre bra. Hela hemligheten bakom algoritmerna vet bara ingenjörerna som har kodat hela maskineriet. Men det finns såklart saker som spelar roll för hur prioriterad din video kommer vara när sökresultat visas och när nya videoförslag ges till en tittare.

Ladda upp på YouTube
  1. Var tydlig med vad din video handlar om. Med noga genomtänkta rubriker och beskrivningar som innehåller viktiga nyckelord kommer ditt innehåll matchas med rätt sökningar.
  2. Håll kvar tittaren på YouTube. YouTube vill att alla ska fastna på Youtube länge. Helst hela dagen om de fick bestämma. Om du lyckas hålla kvar tittaren kommer du rankas högre. Det finns smarta verktyg för det.
  3. Engagera och skapa interaktion. Videoskapare som uppmuntrar till interaktion i form av kommentarer, gilla och prenumerationer kommer premieras.

Och inte att förglömma: relevant innehåll som både ser bra ut och låter bra. Det är en grundbult för att bygga upp en lyckad YouTube-kanal.

I en av våra kurser lär jag dig hur du skapar en kanal för din verksamhet och vilka verktyg som finns för att nå ut i bruset.


 

Senast uppdaterad: 10 november 2023