Moderskeppet»Artiklar»Marknad & kommunikation

Nå fram med ditt budskap med storytelling

Ulrika Jakobsson

Varför minns du vissa berättelser medan andra passerar obemärkt förbi?

Ofta handlar det om storytelling. En berättarkonst som är utformad för att fånga lyssnaren, läsaren eller tittaren och verkligen få ett budskap att fastna.

Detaljer är viktigt för att mottagaren ska fastna för det som du berättar. Aktivera alla sinnen i din berättelse. Till exempel genom att lyfta in hur saker smakar, luktar och hur det låter för att verkligen göra den levande.

Varje dag möts vi av tusentals olika budskap, och det är en utmaning för dig som arbetar med sociala medier. Överallt finns det saker som pockar på uppmärksamhet. Ofta missar vi kommunikatörer chansen att verkligen lyfta en berättelse och väljer att bara skriva ren fakta. En fallgrop att se upp för.

Läraren som försvinner i bruset

Camilla Grönbladh är en van lärare och föreläsare som ofta studerar hur andra använder sig av storytelling, eller inte använder sig av storytelling.

Hon fick syn på ett inlägg på en kommunsida om en lärare som fått pris som “Årets lärare” för sitt inkluderande ledarskap och sätt att skapa en trygg arbetsmiljö för klassen. Det var en bild på läraren, han stod i personalrummets bredvid rektorn, höll i en bukett blommor och log brett.

– Det är en fin, positiv nyhet. Kan vara värt ett support-gilla. Hade jag känt honom hade jag kanske skvallrat till någon om att jag såg han fått ett pris, så kul! Men sen hade jag glömt bort honom, berättar Camilla.

width=

Så hur hade den här skribenten kunnat få sin läsare att bry sig om läraren och hans pris? Kanske till och med berätta om honom vid middagsbordet? Genom att bygga en story, förstås!

Berätta hur han gjorde för att skapa den här trygga arbetsmiljön. Ge läsaren detaljerna om hur han gick till väga och måla gärna upp en specifik händelse som kan fastna i minnet.

– Låt mig få följa med på hans hjälteresa! Det finns en story här, men nu göms den bakom ett diplom och en bukett av blommor, säger Camilla.

”Jag har haft covid”

Ett bra exempel på detta kom från Höganäs kommun. De ville nå ut ännu mer med budskapet om Håll avstånd – tvätta händerna – stanna hemma genom att lyfta fram berättelser från personer som haft covid. 

De använde ett porträtt mot svart bakgrund på en person som höll i en handtextad kartongskylt. På skylten så stod det “jag har haft covid” och i bildtexten stod det om hur personen som inte tillhör någon riskgrupp ändå har fått kämpa för att överleva sjukdomen. 

– Det här var verkligen ett skolboksexempel på hur man kan jobba med storytelling för att stärka sitt budskap, säger Camilla. Att bygga upp en berättelse kring en människa är alltid supereffektivt.

Kampanjen kopierades av många kommuner, bland annat Uppsala, och de fick alla samma succéresultat. Inläggen fick tusentals likes, delades ännu fler gånger och räckvidden var med råge över femsiffrig!

Camilla Grönbladh föreläser

När Camilla föreläser om fotoböcker arbetar hon med storytelling. En berättelse om hennes morfar som alltid berör, även henne själv.

Aktivera alla sinnen

Hur börjar du då arbeta med storytelling? Hitta en person som du kan bygga en historia kring. Det kan vara en kollega som du vill lyfta på LinkedIn eller en  lokal butiksägare som förtjänar lite uppmärksamhet. Vad finns det för möjliga berättelser kring den här personen som du kan skriva?

Tänk på att aktivera alla sinnen i din berättelse. Bygg upp en scen för att skapa bilder som fastnar och jobba med igenkänning. Som i exemplet med covid-kampanjen: visa att detta har drabbat en riktig människa, som är precis som den som sitter och läser berättelsen.

När du kan beröra läsaren, tittaren eller lyssnaren – då kommer ditt budskap att fastna.

Länkar & boktips


Lär dig arbeta med storytelling

I våra kurser lär du dig mer hur du kan arbeta med storytelling i både text och video.

Senast uppdaterad: 10 november 2023