Nå fram med ditt budskap med storytelling

I fjärde avsnittet av SoMe-podden berättar Camilla och Gabriella hur du kan arbeta med storytelling för att fånga din mottagare.

Ulrika Jakobsson

Har du någon gång funderat över vilka berättelser som verkligen fastnar hos dig? Vad är det som gör att du minns dem och att andra passerar obemärkt förbi?

Ofta handlar det om storytelling. En berättarkonst som är utformad för att fånga lyssnaren, läsaren eller tittaren och verkligen få ett budskap att fastna.

– Detaljer är viktigt för att mottagaren ska fastna för det som du berättar. Aktivera alla sinnen i din berättelse. Till exempel genom att lyfta in hur saker smakar, luktar och hur det låter för att verkligen göra den levande, säger Gabriella i avsnittet

Varje dag möts vi av tusentals olika budskap, och det är en utmaning för dig som arbetar med sociala medier. Överallt finns det saker som pockar på uppmärksamhet. Ofta missar vi kommunikatörer chansen att verkligen lyfta en berättelse och väljer att bara skriva ren fakta. En fallgrop som Camilla och Gabriella uppmanar dig att se upp för.

Läraren som försvinner i bruset

– Jag såg nyligen ett inlägg på en kommunsida om en lärare som fått pris som “Årets lärare” för sitt inkluderande ledarskap och sätt att skapa en trygg arbetsmiljö för klassen. Det var en bild på läraren, vi kan kalla honom Amin, han stod i personalrummets bredvid rektorn, höll i en bukett blommor och log brett, berättar Camilla. 

– Det är en fin, positiv nyhet. Kan vara värt ett supportgilla. Hade jag känt Amin hade jag kanske skvallrat till någon om att jag såg Amin fått ett pris, så kul! Men sen hade jag glömt bort honom.

Så hur hade den här skribenten kunnat få sin läsare att bry sig om Amin och hans pris? Kanske till och med berätta om honom vid middagsbordet? 

Genom att bygga en story – förstås! Berätta HUR Amin har gjort för att skapa den här trygga arbetsmiljön. Ge läsaren detaljerna om hur han gick till väga och måla gärna upp en specifik händelse som kan fastna i minnet.

– Låt mig få följa med på hans hjälteresa! Det finns en story här, men nu göms den bakom ett diplom och en bukett av blommor, säger Camilla.


Vi lär dig digital marknadsföring

Som medlem får du bland annat tillgång till pedagogiska onlinekurser, djupgående inspelade intervjuer och pratiska mallar. Alltså, en svensk sajt fylld med lärande för dig som sköter sociala medier på jobbet.

Bli medlem

Läs om hur medlemskapet funkar.


”Jag har haft covid”

Ett bra exempel på detta kom från Höganäs kommun under hösten. De ville lyfta fram och nå ut ännu mer med budskapet om Håll avstånd – tvätta händerna – stanna hemma genom att lyfta fram berättelser från personer som haft covid. 

De använde ett porträtt mot svart bakgrund på en person som höll i en handtextad kartongskylt. På skylten så stod det “jag har haft covid”. Sen har de skrivit en bildtext om hur personen som inte tillhör någon riskgrupp ändå har fått kämpa för att överleva den här sjukdomen. 

– Det här var verkligen ett skolboksexempel på hur man kan jobba med storytelling för att stärka sitt budskap, säger Camilla. Att bygga upp en berättelse kring en människa är alltid supereffektivt. 

Och den här kampanjen den kopierades av många kommuner, bland annat Uppsala, och de fick alla samma succéresultat. Inläggen fick tusentals likes, delades ännu fler gånger och räckvidden var med råge över femsiffrig!

Camilla Grönbladh föreläser

När Camilla föreläser om fotoböcker arbetar hon med storytelling. En berättelse om hennes morfar som alltid berör – även henne själv.

Aktivera alla sinnen

Hur börjar du då arbeta med storytelling? Hitta en person som du kan bygga en historia kring. Det kan vara en kollega till dig som du vill lyfta på LinkedIn, kanske en kund eller en lokal butiksägare som förtjänar lite uppmärksamhet. Vad finns det för möjliga berättelser kring den här personen som du kan skriva?

Tänk på att aktivera alla sinnen i din berättelse. Bygg upp en scen för att skapa bilder som fastnar och jobba med igenkänning. Som i exemplen med covid-kampanjen – visa att detta drabbat en riktig människa som är precis som den som sitter och läser berättelsen.

När du kan beröra läsaren, tittaren eller lyssnaren – då kommer ditt budskap att fastna.

Länkar & boktips

Senast uppdaterad: 26 januari 2021

En podcast om sociala medier och digital marknadsföring.

Vi vill inte inspirera dig, vi vill lära dig hur du gör. Det gör vi genom att ta med dig in i vår vardag som marknadsförare på Moderskeppet och dela våra egna erfarenheter.

Nytt avsnitt varje månad.

Bläddra bland alla avsnitt