Kvinna med surfplatta och ett Google-sökfönster öppet.

Moderskeppet»Artiklar»Marknad & kommunikation

Mer innehåll av personer, för personer i Google Sök

Gabriella Argus

När du arbetar med sökmotoroptimering (SEO) är det lätt att fastna i vilka sökord som syns bäst på Google och glömma bort själva innehållet i texten. Det innehåll som personen som söker faktiskt får i slutändan.

Det leder till att många ramlar in på sidor som inte alls motsvarar deras förväntningar. Sökorden är rätt och rubriken är smart formulerad, men innehållet är något helt annat. De går därifrån tomhänta och tvingas söka på nytt efter svar.

Det här vill Google råda bot på genom att sortera bort innehåll som bara lockar klick och lyfta det som verkligen ger läsaren det den söker efter.

Innehåll med hög kvalitet rankar högst

Google vill lyfta innehåll som är skapat av personer, för personer. Innehåll som har hög kvalitet och är skrivet för att verkligen ge läsaren något, snarare än att rankas bra i sökmotorer.

Målet är att du som googlar ska landa på en sida som ger dig det du är ute efter. Gärna berättat på ett unikt och autentiskt sätt, så att du verkligen får ut något av att ta del av innehållet.

Illustration av statistik av SEO.

Tänk SEO, men tänk först på din läsare

Så vad innebär det här för dig som arbetar med SEO? Ska du sluta med det helt? Nej, sökmotoroptimering är fortfarande ett bra sätt att hjälpa Google och andra sökmotorer att upptäcka ditt innehåll.

Men fundera över vad du väljer att lägga din tid på. Lägg hellre en stund extra på att verkligen göra ditt innehåll värdefullt för en potentiell läsare, än att hitta precis rätt sökord.

Några riktlinjer att förhålla dig till: 

  • Tänk alltid på din mottagare först. Vad kommer den som läser få ut av din text? Vad kan hen när hen läst färdigt?
  • Håll dig till din webbplats syfte och ha en röd tråd i ditt innehåll. Undvik att producera innehåll som inte passar in på din sida enbart för att få klick.
  • Tillför dina egna åsikter och din expertis i innehållet du skapar. Undvik att bara samla ihop information från andra källor utan att tillföra något mervärde.
  • Utbilda och informera, precis så som du själv hade velat bli utbildad och informerad.

För oss som arbetar med marknadsföring är det här egentligen bara positivt. För om du skapar bra innehåll, som verkligen ger din läsare något, då kommer Google att lyfta dig.


Lär dig arbeta med innehållsmarknadsföring och SEO

Senast uppdaterad: 10 november 2023