Annika Henning

Moderskeppet»Artiklar»Marknad & kommunikation

För medborgarna på sociala medier

Gabriella Argus

När Annika Henning, presskontakt på Lunds kommun, visar vår videoreporter Gustaf det senaste inlägget på kommunens Facebook, handlar det om budget- och skuldrådgivning.

En liten film som visar vart kommuninvånare kan vända sig om de fått problem med den privata ekonomin. Och Annika talar om låga trösklar och om en service till medborgarna.

Filmen är bara ett exempel på viljan att få upp medborgarnas ögon för vad kommunen kan erbjuda. Och när Gustaf frågar vad Lunds kommun använder sin Facebooksida till, kommer svaret snabbt: 

Krisinformation, evenemangstips och berättelser från kommunens verksamhet, säger hon.

Varför just dessa tre områden? För det är vad medborgarna visat intresse för på kommunens facebook.

width=

Det andra som slår Gustaf under mötet med Annika är hennes strävan efter en trovärdig kommunikation. Här lyser hennes bakgrund som journalist igenom: hon väjer inte för de svåra frågorna på kommunens sociala medier.

Även det som skaver ska publiceras. När kommunen har misslyckats eller ett projekt ifrågasätts. Också det ska fram i ljuset för att medborgarna ska kunna säga sin mening. Annika betonar sociala medier som just sociala, ett forum för dialog.

 Vi har haft förfrågningar i kommunen om att starta Instagram-konton utan kommentarsfält men det säger vi blankt nej till. Det finns ingen anledning att vara på sociala medier om man bara vill ha en envägskommunikation, säger Annika.

Är du i startgroparna för din kommuns arbete med sociala medier? Se intervjun med Annika Henning från Lunds kommun. Du får många värdefulla tips på vägen. 


 

Senast uppdaterad: 10 november 2023