Vanliga frågor om Instagram

Vanliga frågor om Instagram

När du arbetar med Instagram stöter du antagligen förr eller senare på en fråga. På den här sidan har vi samlat vanliga frågor som kan uppstå när du använder Instagram som ett verktyg i din marknadsföring.


Rankning

Påverkar vilken sorts instagram-konto jag har min ranking?

Nej, ett företagskonto eller verifierat konto får inte förtur med sina inlägg framför andra konton. Men om det sker mer interaktion på deras inlägg kommer de att visas högre upp.

Rankar Instagram video eller bilder i inlägg högre?

Instagram rankar inte i generell mening någon av dem högre. Användare av Instagram som tittar mer på video har större chans att få dem högre i sitt flöde och användare som mest interagerar med bilder kommer ha större chans att få dem högt upp i sitt flöde.

Innehåll

Vilket innehåll passar bäst i flödet respektive stories på Instagram?

De vanliga inläggen kommer finnas kvar och inlägg passar sig bäst för innehåll som håller över tid. Stories försvinner efter ett dygn och passar bra för att visa vad som händer här och nu.

Mer om smarta inlägg och stories hittar du i vår artikel Så postar du smart i händelseflödet.

Hur tar jag bort ett inlägg som jag har marknadsfört?

För att ta bort ett inlägg som du marknadsfört behöver du först ta bort kampanjen. Det gör du under Kampanjer > Visa statistik (för det specifika inlägget) > Ta bort kampanj. Därefter går du till det ursprungliga inlägget och tar bort det.

Vilken storlek ska bilden till mitt inläggsflöde på Instagram ha?

Bilder kan publiceras i såväl liggande, stående som kvadratiskt format. De mått (och proportioner) som rekommenderas hittar du i vår Lathund för bilder till Instagram.

Vilket format ska en bild till mitt händelseflöde på Instagram ha?

Bilder i händelseflödet behöver ha proportionerna 9:16 för att kunna fylla ut skärmen. Rekommenderad storlek är 1080×1920 pixlar. Du hittar fler mått och mallar i vår Lathund för bilder till Instagram.

Annonser och sponsrade inlägg

Försvinner annonser jag skapat för stories efter ett dygn?

Gränsen på att innehåll enbart visas i ett dygn i stories gäller enbart inlägg. Skapar du annonser för stories väljer du själv kampanjens längd och med vilken frekvens annonsen ska visas.

Vad är skillnaden på sponsrade inlägg och annonser?

Det sponsrade inlägget har först publicerats som ett helt vanligt inlägg. Därefter har det fått en annonsbudget för att boosta inlägget. Det kan du göra direkt från flödet eller i Ads Manager. När du skapar en annons gör du det fristående från dina inlägg, du behöver därför inte känna dig begränsad av att annonsen även ska passa i dit flöde. Annonsen skapar du i Ads Manager.

Lär dig mer om fördelen med annonser framför sponsrade inlägg i artikeln Därför ska du annonsera (inte sponsra) på Instagram.

Hashtags

Hur många hashtags kan jag använda i mitt inlägg på Instagram?

Den övre gränsen är 30 hashtags. Men det kan finnas olika normer i olika branscher för hur många hashtags som vanligtvis används, men generellt brukar det röra sig om 10-20 och bland svenska företag är 5-10 hashtags vanligt.
Läs mer om hur du kan arbeta med hashtags.

Hur hittar jag rätt hashtaggar att använda på Instagram?

Eftersom vad som är rätt hashtaggar varierar från konto till konto handlar i mycket om att testa sig fram. Fundera gärna över hur bred en hashtag är. När du använder en bred hashtag som många använder försvinner du snabbt i flödet. Men är din hashtag för smal blir det istället väldigt få som nås av den.

Ett tips är att titta på vad kollegor, konkurrenter och följare använder för hashtaggar. Finns det några som sticker ut?

Fler tips om hur du arbetar med hashtags på Instagram hittar du i artikeln Större organisk räckvidd med hashtags och i podavsnittet om Hashtags i SoMe-podden.

Övriga frågor om Instagram

Jag saknar en funktion i Instagram. Hur får jag tillgång till den?

Det kan finnas olika orsaker. Ibland rullar Instagram ut funktioner successivt till användare och då kan det eventuellt dröja något innan du får funktionen. Men  några saker du kan börja med att testa:

1. Kontrollera att du har uppdaterat appen så att du kör den senaste versionen av Instagram.
2. Logga ut från appen och stäng av den. Starta appen och logga in igen.
3. Prova att installera om appen.

Senast uppdaterad: 10 mars 2021