Publiceringskalender

Ladda hem en publicerings­kalender

Med en publiceringskalender får du en överblick över ditt innehåll. Du vet i god tid vem som ska skapa vilket innehåll och till när. Och du ser om du har ett varierat och intressant flöde.

Ladda ner din Excel-mall

Notera: Detta kräver medlemskap hos oss. Läs om hur det funkar.

Psst. Vill du lära dig mer direkt? Se avsnittet ”Skapa ett publiceringsschema” utan medlemskap. 

Varför en publiceringskalender?

Oavsett om du ensam skapar innehåll för sociala medier, eller om ni är flera som hjälps åt, kan det vara svårt att få en överblick. Vad ska egentligen skapas? Vem ska skapa det? När ska det publiceras? Hur ser det ut just idag men också flera veckor framöver. En publiceringskalender ger dig den överblicken.

När du laddat hem Excel-mallen ovan är det dags att börja planera varje enskilt inlägg. Börja med att skriva in veckodag och datum för att tydliggöra när dina inlägg ska publiceras.

Under händelse skriver du in information om vad som händer i din närhet och i omvärlden. Är det jul eller midsommar, vår eller höst? Kanske är det en pågående mässa eller en vecka av nya lanseringar? Både interna och externa händelser kan påverka vilket typ av innehåll du publicerar. Notera allt som känns viktigt!

Fortsätt sedan att planera själva inlägget. Vad för typ av inlägg det är och vad det ska innehålla. Är det ett inlägg som förmedlar kunskap eller uppmanar till interaktion? Bestäm också vad för media du ska använda. Bild, text eller video?

Bestäm vem som är ansvarig för att inlägget publiceras och kolla om det krävs någon förberedelse. Krävs det extra tid eller måste något köpas in?

Nu kan du i god tid planera och ta fram ditt material. Förutom att du har fått ett bra överblick över ditt flöde så har du skapat ett mer hållbart arbetssätt. Det kommer bli enklare och roligare att arbeta med din kanal!


Vi lär dig digital marknadsföring

Som medlem får du bland annat tillgång till pedagogiska onlinekurser, djupgående inspelade intervjuer och pratiska mallar. Alltså, en svensk utbildningstjänst fylld med lärande för dig som sköter sociala medier på jobbet.

Bli medlem

Läs om hur medlemskapet funkar.


Vilken typ av inlägg?

När du planerar ska du ha din persona i åtanke. Du ska inte skapa och publicera innehåll som du vill ha, utan det som personan behöver. Så nu när du börjar planera tänk på att skapa innehåll för din persona, hen som symboliserar dina följare. Vilken typ av inlägg vill din personan ha? Vad gör dig relevant nog att följa?

Att kontinuerligt publicera bra innehåll och hålla i över lång tid kan vara utmanande. Du måste ha en plan. Börja med att ta fram vilka olika typer av inlägg du vill publicera i ditt flöde. När du vet vilken typ av inlägg du ska göra blir det lättare att planera.

Så här kan olika typer av innehåll se ut

  • Tips som ger följaren kunskap
  • Utmaningar som uppmuntrar till interaktion
  • Bakom kulisserna som låter dina följare få en inblick i din arbetsvardag

När du har din plan klar slipper du uppfinna hjulet varje vecka!

Bonusmaterial

Är du ansvarig för sociala medier? Få tillgång till mer material som hjälper dig i ditt arbete. Allt från mallar till checklistor och arbetsdokument. Ladda ner för eget bruk eller använd som material för en workshop med kollegor.

Se alla medlemsförmåner