Din plan för sociala medier

Din plan för sociala medier

Ska du nå framgång på sociala medier krävs planering. Din plan beskriver tydligt målet – vad vill du uppnå? Vi hjälper dig skapa din egen plan. Ladda ner mallar och arbeta dig igenom alla steg.


Varför skapa en plan?

Det är väl bara att tuta och köra?

Med ett tydligt mål för dina sociala medier vet du vem du skapar för och varför.

Ett vanligt scenario är att du eller företaget du arbetar på bestämmer att ”nu måste vi finnas på sociala medier!”.

Sagt och gjort. Någon – kanske du – får i uppdrag att startat upp kanaler och börja publicera innehåll. Helt utan en plan. Det blir sällan bra. Du saknar riktning.

Innan du kastar dig ut är det viktigt att fundera på vad målet med kanalen är. Vad vill du uppnå? Utan ett mål är det svårt att veta om du har varit framgångsrik eller inte.

Exempel på vanlig mål:

  •  Genera mer sälj.
  •  Öka medvetenhet om ditt varumärke och nå en ny marknad eller målgrupp.
  •  Skapa community där du integrerar med dina följare.
Din plan

Steg 1: Lär dig av dina konkurrenter

Sociala medier är lite av en djungel. Det finns många aktörer som slåss om uppmärksamheten. Är du dessutom ensam ansvarig för sociala medier måste du prioritera. Vilka kanaler är viktigast för dig? Eller snarare för dina framtida följare.

Det är lätt att tänka att dina följare hänger på exakt samma ställe som du. Vare sig det är på YouTube eller Instagram. Men vet du med säkerhet att det är så?

Och vet du vilken typ av innehåll de gillar? Är det inlägg som ger dem inspiration och pepp, eller vill de ha kunskap? Det är helt enkelt dags att ta reda på mer om din målgrupps beteende på sociala medier.

Ett bra sätt att börja är att se hur dina närmaste konkurrenter eller liknande företag eller organisationer agerar på sociala medier. Vilken typ av inlägg publicerar de? Och vad kan du lära dig av dem?

Analysera inte bara innehållet utan även formen. Publicerar de mest videos eller classlbilder? Vilket tonläge använder de? Vilka kanaler använder de och hur ofta publicerar de?

Märker du något mönster i följarnas engagemang och ändras det utefter kanal eller inläggstyp? Din analys av hur dina konkurrenter gör ger förhoppningsvis dig svaret på hur du själv kan göra.

Ladda ner mall och fyll i information om dina konkurrenter

Notera: Det ett krävs ett medlemskap hos oss för att kunna ladda ner materialet.

Mall med våra tips

Mall utan våra tips

Steg 2: Ta fram din plan

Dags att ta fram din egen plan för din närvaro på sociala medier. Använd det du kom fram till från din analys av dina konkurrenter som vägledning. Fanns det mönster och är det något du kan applicera i dina kanaler?

När du arbetar med målgrupper underlättar det om du utgår ifrån en Persona. En fiktiv person som du skapar planen för. Har du ingen? Här får du hjälp att ta fram din persona. Kom ihåg att du skapar innehåll för dina följare och inte för dig själv.

Följare uppskattar att få kunskap eller inspiration men är svalare inställda till hård försäljning. Särskilt om de är nya. Du ska bygga upp ett förtroende först och sälja senare.

När du är klar med din plan laddar du hem din checklista, skriver ut den och sätter upp på väggen. Då har du en bra översikt över din plan.

Ladda ner mallar och skapa din egen plan

Notera: Det ett krävs ett medlemskap hos oss för att kunna ladda ner materialet.

Mall med våra tips

Mall utan våra tips

Checklista för plan

Din plan

Så använder du mallarna

Med mallarna ovan får du hjälp att ta arbeta fram din plan. Du kan använda materialet både för dig själv och som en del av en workshop där ni tillsammans i grupp arbetar fram företagets plan för sociala medier.

De interaktiva mallarna kan du fylla i på datorn, spara och arbeta vidare med.

  • Dina konkurrenter. Mall med eller utan tips för att analysera hur dina konkurrenter agerar på sociala medier
  • Plan. Mall med eller utan tips för att ta fram din plan
  • Checklista. Sammanställning av de viktigaste punkterna i ditt arbeta med att ta fram din plan.
Bonusmaterial

Är du ansvarig för sociala medier? Få tillgång till mer material som hjälper dig i ditt arbete. Allt från mallar till checklistor och arbetsdokument. Ladda ner för eget bruk eller använd som material för en workshop med kollegor.

Se alla medlemsförmåner