Lär dig jobba med hashtaggar

Med hjälp av hashtaggar kategoriserar du ditt innehåll. Använder du dem rätt kan de hjälpa dig att nå ut till personer som ännu inte följer dig. Vi hjälper dig skapa en smart taktik för ditt arbete.

Varför ska du använda hashtaggar?

Genom att använda hashtaggar kan du i snitt öka din räckvidd med runt 13 %.

De fungerar allra bäst på Instagram, TikTok och Twitter, men du kan också använda dem på Facebook och YouTube.

Tre vanliga användningsområden för hashtaggar är:

  •  Märka upp kampanjer
  •  Stärka varumärkesidentitet
  •  Nå ut till nya personer

Ta fram dina hashtaggar

Tidsåtgång: 2 timmar

För att nå framgång med hashtaggar behövs en genomtänkt taktik. Först när du bestämt dig för varför och hur du ska använda taggar kommer du börja se resultat.

Det första du behöver göra är att ta reda på vilka hashtags som funkar bäst för att nå just din målgrupp. Börja med att kika på dina branschkollegor och följare. Vilka taggar använder de? Finns det några taggar där som även du vill synas på?

Att avsätta 2 timmar för att göra din plan sparar dig både tid och energi i framtiden. Plus att du lättare kan följa upp dina resultat.

Vi har tagit fram arbetsmaterial som hjälper dig ta fram din plan för hashtags.

Ladda ner arbetsmaterial



Så gör du

I Word-dokumetet skriver du in och samlar dina hashtaggar. Fyll i allt du kan komma på nu, men låt det också vara ett levande dokument som du uppdaterar när nya taggar tillkommer. Hashtagsguiden ger dig mer kunskap och smarta tips. Skriv ut och ha som lathund när du arbetar.

Steg 1: Var är andra aktiva?

Börja med att lista 5-10 branschkollegor och kolla vilka sociala medier de är mest aktiva på. Använder dina branschkollegor inga, eller väldigt få, hashtaggar kan du göra samma analys på 5-10 av dina mest aktiva följare.

Steg 2: Vilka hashtaggar används?

Analysera vilka hashtaggar som används. Lista de hashtaggar som dina branschkollegor använder och skriv ner hur många inlägg som finns på taggen idag. Detta kan du använda senare i din analys.

Steg 3: Analysera beteende

Analysera vad dina branschkollegor gör. För varje branschkollega svarar du på följande frågor:

  • Vilken typ av innehåll publiceras ihop med de olika hashtaggarna?
  • Är det skillnad mellan olika sociala kanaler?
  • Vilken kombination av hashtag/innehåll ger mest engagemang hos dem?

Steg 4: Testa själv

Utgå från din analys och lista tio hashtaggar som du vill prova. Experimentera dig fram i dina olika sociala kanaler och se vad som ger bäst resultat för just dig.

Steg 5: Utvärdering

Det är viktigt att utvärdera! Efter två veckor gör du en utvärdering av de hashtaggarna du testat. Vilka har fungerat och vilka har inte fungerat?

Använd också Word-dokumentet för att fylla i resultatet av din kampanj. Använd dig av statistiken hos det sociala medie du använder. Hur många fler följare har du fått? Hur har räckvidden påverkats? Vilka hashtaggar har fått flest exponeringar och kan du se ett mönster?

Steg 6: Implementera

Börja använda de hashtaggarna som fungerar, och fyll på så att du har en lista med cirka 20 hashtaggar som du varierar mellan.

Vissa hashtaggar är mer framgångsrika än andra och med tiden kommer du kunna se mönster. Utvärdera löpande varje kvartal för att hela tiden uppdatera dina val och hålla koll på hur dina taggar presterar. Gör samtidigt en ny analys av andra i branschen.

Hashtagguiden med blomma
Bonusmaterial

Är du ansvarig för sociala medier? Få tillgång till mer material som hjälper dig i ditt arbete. Allt från mallar till checklistor och arbetsdokument. Ladda ner för eget bruk eller använd som material för en workshop med kollegor.

Se alla medlemsförmåner