Bild tagen ovanifrån på kontorsmaterial som visitkort, kuvert och brevpapper. Allt följer en röd tråd i färgval och utseende.

Onlinekurs: Skapa en grafisk profil och manual

För dig som behöver ta fram en genomtänkt grafisk identitet med en tydlig röd tråd.

Lärare: Markus Ojanperä – Grafisk designer

  • 40 avsnitt
  • 2h 20min
  • Inspelad oktober 2022
  • 1154 medlemmar har sett kursen

Köp medlemskap för kursen

Lär dig allt som behövs för att ta fram en grafisk profil och grafisk manual för företaget

En grafisk profil består av byggstenar: logotyp, färger, bilder och typsnitt. En grafisk manual är handboken som berättar hur byggstenarna ska användas.

Tillsammans skapar de en grafisk identitet. Den är ansiktet utåt och avgör hur andra uppfattar ett företag.

Behöver ditt företag en grafisk profil?

Svaret är ett solklart ja. Din grafiska profil är en av företagets viktigaste grundstommar. Är den tydlig och genomarbetad skapas igenkänning och det i sin tur stärker varumärket.

Saknas en visuell röd tråd riskerar ditt företag att upplevas som oseriöst. I värsta fall når du inte ut till dina läsare, konsumenter eller medlemmar. Så en grafisk profil är viktig. Oavsett om du arbetar ensam som egen företagare eller i ett stort team i en kommun.

När du tar fram den grafiska profilen utgår du från företagets vision och grundvärderingar. Logotyp, färger, typsnitt och bilder ska spegla det företaget vill kommunicera.

Samla resultatet i en grafisk manual

Att ta fram den grafiska profilen är det första steget. När du gjort det är din logotyp klar, företagets färger och typsnitt är spikade. Allt följer en röd tråd som tydligt visar upp ditt företags identitet.

Nästa viktiga steg är att sammanställa resultatet i en manual som berättar hur alla byggstenar får – och inte får – användas.

Manualen måste ge bra förutsättningar för att skapa och vara kreativ. Annars kommer den garanterat inte att användas. Ett bra sätt att göra din grafiska manual inspirerande är att visa visuella exempel på hur färger, logotyper och grafiska element ser ut med verkliga produkter, som visitkort, inbjudningar eller en hemsida. Använd gärna mockups för att visualisera.

Om kursen

Den här kursen är för dig som behöver ta fram en genomtänkt grafisk profil med en tydlig röd tråd. Målet är att alla på företaget enkelt ser och förstår hur grafiska element får användas. Och att det är ordning och reda bland filerna, så att det är lätt att hitta det du behöver för både trycksaker och webbdesign.

Kursen är i två delar och totalt 40 videoavsnitt. Som medlem ser du kursen när det passar dig, på din dator. Du kan spola, pausa och se om hur många gånger du vill.

I del ett (Skapa en grafisk profil) lär du dig

  • varför ditt företag behöver en grafisk profil
  • vad din grafiska profil ska innehålla
  • att fokusera på rätt målgrupp
  • varför företagets värdeord är viktiga för den grafiska profilen
  • att hitta stilen för ditt företag
  • att komma igång med en moodboard
  • hur du ska tänka kring färger, typsnitt, logotyp och bilder.

I del 2 (Skapa en grafisk manual) lär du dig

  • varför du behöver en grafisk manual
  • vad en grafisk manual bör innehålla
  • hur du presenterar företaget
  • regler för hur byggstenarna får användas
  • hur du presenterar logotypen, färger, typsnitt och bildmanér
  • hur exempelvis ikoner och mönster kan komplettera din grafiska manual
  • varför och hur du bäst når ut med manualen
  • hur du får medarbetarna att använda manualen.

Efter kursen är du trygg i processen med att ta fram en egen grafisk profil och vet hur du sammanställer resultatet i en grafisk manual. Och du vet hur du sprider resultatet vidare så att riktlinjerna följs av de som arbetar på och med företaget.

I kursen använder Markus InDesign. För dig som är ovan i programmet finns en smidig mall att använda.

Markus Ojanperä

Markus Ojanperä

Markus har över 20 års erfarenhet inom digital och grafisk design. Han har hjälpt företag inom mode, teknik, välgörenhet och medicin.


Kursens två delar

Skapa Grafisk Profil

Markus lär dig skapa en genomarbetad grafisk profil som stärker ditt varumärkes visuella uttryck och identitet.

23 avsnitt · 1h 20 min

Skapa Grafisk Manual

Markus lär dig att bygga en grafisk manual. Så alla på företaget kan använda er grafiska profil.

17 avsnitt · 1h

Sagt om kursen

”Jag har lärt mig så mycket av Markus. Kursen gjorde det tydligt hur jag ska arbeta på ett effektivt och strukturerat sätt.”

Hanna Nyman, content creator

”Jag gillar verkligen Markus strukturerande och tydliga exempel. Lugnt och metodiskt går han igenom den trestegsraket som är grunden för hur man skapar en grafisk profil”

Ida Bengtsson, grafisk formgivare

”Mer än det vanliga om typsnitt, färgkoder och logotyp. Markus resonerar kring formspråk och igenkänning, värdeord och visioner, och vem den grafiska profilen egentligen vänder sig till. Många värdefulla och inspirerande tankar!”

Mona Ekelöf, grafisk formgivare

Kursen är helt på video

Pausa, spola, se om Marcus. När du vill lära eller repetera. Du har tillgång till kursen så länge du är medlem. Prova avsnitt nedan.

Skapa och sprid till alla

Du lär dig viktiga steg för att skapa en grafisk profil och sprida en handbok i företaget

Kontorsprylar som tydligt visar företagets grafiska identitet och grafiska profil.

En grafisk profil består av logotyp, färger, typsnitt och bildmanér. Kursen lär dig hur du ska tänka kring varje pusselbit.

Samma logotyp i tre versioner, som följer den grafiska profilen.

Din logotyp ska fungera i många sammanhang. Därför behöver den finnas i flera versioner. Markus förklarar hur du ska tänka.

Två färgblock med tydliga färgkoder, tagna ur den grafiska profilen.

Se till att dina färger alltid används enhetligt. Markus visar vilka koder du behöver för tryck och webb.

Logga, typsnitt och färger pekas in i en grafisk manual.

När du tagit fram alla pusselbitar är det dags att samla allt i en handbok – den grafiska manualen. Markus tar dig genom hela processen.

Uppdelad i korta smarta avsnitt

Kursen är uppdelad i två fristående delar: En del om den grafiska profilen och en del om manualen.

Del 1: Grafisk Profil

1. Introduktion

Välkommen
Fördelarna

2. Så börjar du

Utgå från ditt företag
Verksamheten
Din målgrupp
Vision och mission
Värdeord

3. Börja visualisera

Liknande företag
Inspireras
Ledord
Moodboard
Differentiera dig

4. Sätta den grafiska profilen

Färger
Typsnitt
Logotypen
Bildmanér
Nu har du grundelementen

5. Visa din grafiska profil för världen

Dags att presentera
Dags för avtäckning
En grafisk manual?

6. Avslutning

Summering
Våga experimentera
Hej då och lycka till!

Del 2: Grafisk Manual

1. Introduktion

Välkommen!
Fördelarna med en grafisk manual

2. Sätt ihop manualen

Struktur är bra
Ett enkelt omslag
Presentera företaget
Så presenteras logotypen
Grafiska profilens alla färger
Så typsnitten tydligt
Glöm inte de grafiska elementen
Bildmanér är viktig i manualen
Ta med inspiration med användningsområden

3. Börja använda manualen

Informera kollegorna
Ha manualen nära
Olika varianter av manualen
Var är filerna?
Håll manualen uppdaterad

4. Avslutning

Avslutningsvis – tre tips!

Har du märkt att de flesta program och appar är komplicerade?

Kurserna lär dig InDesign, Illustrator, Photoshop och Acrobat. Plus många mindre program och appar som gör dig kreativ. Så att du på egen hand kan skapa för tryck och digitala medier.

InDesign är ett program
du tar kontroll över

Populära kurser på Moderskeppet om design och layout