Moderskeppet»Artiklar»Marknad & kommunikation

Nå fler – boosta inlägg på Facebook och Instagram

Att marknadsföra befintliga inlägg på Facebook och Instagram kan kännas stort och svårt. Plötsligt handlar det om pengar. Var lugn. Vi hjälper dig igång så att det känns både enkelt och roligt att boosta inlägg!

Mattias Karlsson Sjöberg

Det är tufft där ute. Även med tusentals följare slutar det oftast med några hundra visningar. Den mäktiga Instagram-algoritmen prioriterar inte dina inlägg. Men du kan få algoritmen att välja dig, med en lagom stor muta.

Nu ska jag lära dig betala för att sprida ett inlägg på Instagram.
(Tekniken är identisk på Facebook och liknande på LinkedIn)

Boosta – alltså lyft

Boost post heter det på engelska. På svenska översatt till Marknadsför inlägg. Verbet har blivit Boosta.

Boosta kan du göra med Företagsprofil på Instagram. Har du inte det? Se vår guide.

Du kan nå personer som redan följer dig och andra som dom. Eller helt nya personer – som du väljer efter intresse, ålder och/eller plats.

Boostade inlägg är inte annonser. Vill du lära dig skapa annonser istället? Angelica lär dig komma igång

Det boostade inlägget blir en annons, som fortfarande ser ut som ett inlägg – med gillaknapp och kommentarer.

En stor bonus är att inlägget får en knapp. Länkar finns ju inte till vanliga inlägg på Instagram. Knappen kan du leda till din insta-profil eller en valfri webbsida.


Kavla upp ärmarna för att sätta igång

Steg 1 › Välj inlägg att boosta

Använd din mobil och Instagram-appen. Välj ett av dina egna inlägg du vill boosta.

Klicka på knappen Marknadsför inlägg.

Som tumregel ska du boosta det bästa du gjort. Det inlägg som har mest spridning just nu. Då når du även flest för dina boost-pengar.


Steg 2 › Sätt ditt mål

Bestäm vad du vill att inläggets nya knapp ska leda:

Fler profilbesök. När du vill att fler ska upptäcka dig direkt på Instagram.

Fler webbplatsbesök. När du vill få trafik till din webbplats.

Instagram gillar inte när folk lämnar appen, därför får du färre annonsvisningar med webb-alternativet. Trots det, att leda till din webbplats är ofta skälet till att du vill köpa större spridning.


Steg 3 › Bestäm vem du vill nå

Det finns två helt olika grupper du kan nå, våga experimentera med båda:

Automatisk. Inlägget når personer som mött dig tidigare på Instagram. Som följare och andra som sett/gillat inlägg. Bra när du vill påminna om att du finns.

Skapa en egen. Du väljer personer som matchar kriterier. Som ”Bor i Jönköping” eller ”Gillar hästar”. Värdefullt när du söker nya kunder.

Att göra egna målgrupper är kul. Du kan inte göra fel. Det sämsta som kan hända är att de tycker ditt inlägg är ointressant. Även det är lärorikt.


Steg 4 › Välj vad du vill betala

Sätt den summa du vill betala per dag och hur länge. Instagram gissar då hur många inlägget når. Två saker påverkar till slut hur många det blir:

Konkurrens. Inlägget visas för färre om andra företag vill nå samma personer samtidigt som du.

Kvalitet. Inlägget visas för fler om det uppskattas.

Intressanta inlägg är bra för alla och därför belönar Instagram det med fler visningar.


Steg 5 › Granska och kör

Du får en sista sammanfattning innan du kör. Det tar ofta ett dygn för inlägget att kontrolleras och godkännas.

När dagarna är över dras summan från ditt kort och du hittar kvittot i appen.

I appen ser du även statistik. Efter några gånger lär du dig vad som är bra respektive dålig effekt för just dig.

Du kan när som helst avbryta en boost. Jag ger alltid alla inlägg en vettig chans, men när jag märker att jag får dålig effekt avbryter jag och lägger pengarna på något annat.


Ett sista litet PS
Flera experter har negativa åsikter om boostade inlägg. De tycker att du får större effekt med Metas massiva annonsverktyg Facebook Ads. I alla fall när du ställer in allt erfaret där.

Jag tycker den erfarenheten börjar med att boosta inlägg redan i dag. Du kan ta nästa steg sen.

Kurser om annonsering i sociala medier

Om du vill ta ditt arbete från att boosta enskilda inlägg till större annonskampanjer i sociala medier har vi kurserna för dig.
Lär dig annonsera på Facebook, Instagram, LinkedIn och Google Ads.

Senast uppdaterad: 10 november 2023