Från kursen: Lyckas med lokal SEO

Produkter och recensioner i Google Företagsprofil

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap

Produkter och recensioner i Google Företagsprofil

Från kursen: Lyckas med lokal SEO

Lägg till produkter, tjänster eller bokningar i Google Företagsprofil. Förstå varför du ska samla in recensioner och rekommendationer till din sida.
Köp medlemskap
I det här avsnittet kommer jag fördjupa mig ännu mer i Google Företagsprofil, så du sen har bra koll på hur du navigerar dig i programmet. Beroende på vad du har för verksamhet så kan kolumnen till vänster se olika ut. Därför kan din vy skilja sig något från den som du ser i den här kursen. Det är som sagt inga konstigheter, utan det handlar bara om att det är uppsatt för olika typer av verksamheter. Om du har kolumnen bokningar så kan du välja en leverantör för att sen kunna få bokningar från Google. Under steget Produkter så kan du lägga in dina produkter som ditt företag säljer, förutsatt att det finns såklart, annars kan du hoppa vidare till nästa steg som är tjänster. Men om du säljer produkter så klickar du på Produkter och Lägg till en produkt och lägger in en bild och fyller i produktnamn, kategori, sen är det valfritt om du vill lägga till produktpris och produktbeskrivning och en CTA, vilket är en Call To Action. Det är vad du vill att individen ska göra, som exempelvis läs mer, köp nu eller beställ online. Du kan även välja om du istället vill sätta upp ett prisintervall istället för ett exakt produktpris. Under tjänster så lägger du först upp en företagskategori. Sen kan du lägga till olika tjänster under varje kategori. Här kan du sen lägga till vilken service det är, pris och en beskrivning som max får vara 300 tecken, så försökt hålla det relativt kort För priser kan du välja mellan inget pris, gratis, fast pris och från. Du kan såklart även gå in efteråt och redigera, ta bort dina tjänster eller lägga till fler. Steget Webbplats kommer jag inte att gå in djupare på i den här kursen eftersom jag kommer att gå igenom hur du SEO-optimerar din egna sida i ett senare kapitel. Är du intresserad av hur det fungerar i Google Företagsprofil så finns det även här mer information på Google företagsprofil Hjälp. Användare innebär att du kan lägga till flera användare. Det är bra om ni är flera personer i företaget, eller om någon framöver ska hjälpa dig att administrera Google Företagsprofil, vid exempelvis ändrade öppettider eller nya bilder. Jag kommer inte att gå in på Skapa en annons eftersom jag då kommer till Google Ads, och den här kursen handlar inte om annonsering. Däremot så har Moderskeppet andra kurser om just Google Ads som du kan fördjupa dig i om du tycker att det är intressant. Jag har själv gjort en kurs hos Moderskeppet tidigare om Annonsering på YouTube, som är en del inom Google Ads. Nästa steg är anpassa Gmail, och den kommer jag också hoppa över. Det är om du vill koppla din företagsmail till Google Workspace. Om du är i behov av att använda Google-program med din mail som exempelvis gmail så rekommenderar jag att du aktiverar Google Worskspace till din företagsmail. Lägg till nytt företag är om du har flera företag. Då kan du ha dem i samma Google Företagsprofil-konto. Du kan sen få en överblick över samtliga företag som du har kopplade under företagsöversikt som är här nedanför. Under inställningar så kan du styra inställningar i ditt konto som exempelvis vilka aviseringar du vill få. Sen har du Hjälp längst ner, vilket innebär att du kan hitta svar på eventuella frågor som du har, eller om du fastnat någonstans. Nu är det äntligen dags att gå igenom recensioner. Det här är kort och gott recensioner som individer eller företag kan skriva om ditt företag. Att få in recensioner är bra i SEO-syfte, och kan hjälpa dig att synas mer i ditt lokala område. Så se gärna om du har möjligheten att få in recensioner nu när du är igång med Google Företagsprofil Däremot ska du såklart inte be kompisar eller liknande att skriva fina recensioner då det är missvisande, utan det ska vara äkta recensioner från exempelvis kunder. Kan du kanske efterfråga recensioner i nästa nyhetsbrev. Eller i ett inlägg på sociala medier.

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om SoMe