Förstå vad målgruppen vill ha för innehåll just nu

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap

Förstå vad målgruppen vill ha för innehåll just nu

Från kursen: Lyckas med innehållsmarknadsföring

Edit Brunner ger dig tips på hur du håller koll på din målgrupp så att du kan skapa rätt content för att lyckas med innehållsmarknadsföring.
Köp medlemskap
Jag brukar tänka att innehåll förändras beroende på i vilket mood min målgrupp är och att det faktiskt är min uppgift, som innehållsskapare, att hålla koll på hur min målgrupp mår och hur vår omvärld ser ut. Och det är inte särskilt svårt att ha den kollen. Framförallt sociala medier är ju nämligen ett ständigt mått på hur samhället mår. Det människor söker på. Dem stories som postas. Danser som trendar. Varor som e-handlas. Allt talar ju om för dig vad din målgrupp är intresserad av, precis just nu, men också i framtiden. Därför är det viktigt för dig att hålla koll på det senaste från dem sociala plattformarna. Sätta upp Google-alerts, på dem ämnen du jobbar med. Följa trend-rapporter och scanna av vad folk faktiskt socialiserar kring. Vad lyssnar de på? Vad tittar de på? Vilka profiler följer de? Det blir nämligen din grund för att skapa innehåll som fungerar just nu. Men det hjälper ju dig också att tänka framåt! Och en bra källa till just framtidsspaningar är den sociala kanalen Pinterest. Du har själv säkert hamnat där, om du planerat ett bröllop, en renovering, eller är intresserad av matlagning. På Pinterest kan man ju pinna eller spara bilder och videor, i olika tavlor, vilket gör ens inspiration överskådlig och delningsvänlig! Men Pinterest är också en stor sökordsdatabas med över 478 miljoner användare globalt. Och hela nio av tio användare befinner sig på Pinterest, för att planera just vad de ska köpa i framtiden! Och all den sökdata Pinterest får in, analyserar ju de och delar med sig, bland annat som trendspaningar och genom att skapa olika personas. Personas hjälper dig att förstå din ideal kunds behov. Och Pinterest har bland annat identifierat fem intressanta post-pandemi personas. Och nu ska jag berätta om två typer, som jag tycker stack ut! Den första är, The new nomad och sammanfattningsvis är det här liksom kunden som söker en större mening med tillvaron. Kanske i all enkelhet, odla tomater på sin balkong eller i alla fall titta på när andra odlar i olika trädgårdsprogram. Hen är ute efter autenticitet och vill vara nära naturen. Nummer två är, Relik och evangelist. Den här kunden har tagit steget längre och ställer krav på företag att de också ska engagera sig i miljön. Den här personan är väldigt kunnig och förmodligen den kund som postar på din Facebook och frågar vart dina produkter är tillverkade. Fundera på om någon av dem här passar ditt varumärke och vad för typ av innehåll den personan i så fall skulle vara intresserad av. Och fördelen med att just låna personas från olika sociala medier, där du också vet att din målgrupp befinner sig, det är ju att de företagen spenderar väldigt mycket pengar på att förstå sina egna målgrupper, så här kan du enkelt hitta insikter att skapa content runt, utan att behöva betala för själva undersökningen. Snapchat, till exempel, är ju känd som en plattform för dem lite yngre. De samlar jättemycket bra målgruppsinsikter på sin blogg. Det du kan ha lite i bakhuvudet är ju att det här ofta är globala undersökningar som kanske inte alltid matchar din lokala marknad och att de ibland tenderar att gynna det sociala mediet som har beställt dem, men det är ändå ett snabbt, kostnadsfritt och intressant sätt att hålla sig uppdaterad på, tycker jag. Fastna inte dock i stereotypiska personas, utan ta först reda på så mycket du bara kan om vilka som ska köpa det du säljer. Det kan nämligen öka din lönsamhet och göra att fler mottagare upptäcker just ditt varumärke och nu ska jag gå igenom varför det är så!

Fler kurser i ämnet

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om SoMe