Allt är content men vad är content marketing?

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap

Allt är content men vad är content marketing?

Från kursen: Lyckas med innehållsmarknadsföring

Edit Brunner förklarar skillnaden mellan innehållsmarknadsföring och all annan marknadsföring.
Köp medlemskap
Innan vi dyker in i Hur:et, tar vi en snabb titt på Vad:et, för vad är egentligen skillnaden på innehållsmarknadsföring och all annan marknadsföring vi gör? Ja till och med proffs i branschen, som bedömer content marketing tävlingar, har svårt att definiera vad som är vad. Björn Owen Glad, som är Global brand manager på contentbyrån Spoon, säger till exempel: "Behovet av att bygga publik, leverera värde och att skapa lojalitet är så allmänt vedertaget att nästan all kommunikation bär ett stråk av content marketing och content, eller ja innehåll." Det är ju allt som du kommunicerar, till- och med din målgrupp, från hur du väljer att svara på en kommentar till hur du designar dina förpackningar. Allt berättar en story om ditt varumärke! Vilka ni är och varför ni finns. Behöver du veta exakt vad som är vad för att bli grym på innehållsmarknadsföring? Nja, troligtvis inte. Kom bara ihåg att det du säger är viktigare än vad du säljer. När jag till exempel hjälpte Ellos att bygga sin Youtube-kanal Everyday inspiration, castade vi vanliga kvinnor som, tillsammans med experter, lärde tittarna om allt från mode, dukningar och skönhet. Inga snabba rabatter, utan innehåll som vi visste att Ellos målgrupp var intresserade av, kunde relatera till och sökte mycket information kring. Jag brukar till exempel tänka: "att content marketing det är marknadsföring jag gör som inte ska störa eller avbryta min målgrupp, utan den ska snarare tillföra någonting till deras vardagsliv."

Fler kurser i ämnet

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om SoMe