Så får du en överblick av dina sociala medier

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap

Så får du en överblick av dina sociala medier

Från kursen: Arbeta effektivt i sociala medier

I onlinekursen lär du dig hur en mindmap kan hjälpa dig att planera och skapa dina inlägg för dina sociala kanaler.
Köp medlemskap
Efter det här avsnittet kommer du kunna göra en enkel men effektiv överblick över alla dina kanaler. Överblicken är en fantastisk kollega att ha med när du planerar och skapar dina inlägg. Den ger dig koll och den hjälper dig framåt snabbare. För att göra överblicken använder du dig av mindmaps. Personligen föredrar jag att göra den digitalt för då kan jag justera, flytta och ändra om lite grann vilket kan behövas när algoritmerna uppdateras eller funktionerna på sociala medier uppdateras. Har jag den digitalt finns den dessutom tillgänglig i min telefon, vilket är ett stort plus för mig eftersom jag ofta får idéer, skapar och vill stämma av saker när jag är i farten. Vill du också göra din överblick digitalt har jag skrivit ner några sidor som jag tycker om att arbeta med i stödmaterialet. Men det går lika bra att använda penna och papper om du föredrar det. Din överblick skapar du genom att plocka russinen ur kakan från din sociala medier-strategi. Därför är det bra om du har din sociala medier-strategi framför dig. Har du inte det kan du pausa nu och leta fram den, för nu börjar vi. Jag kommer nu gå igenom hur du skapar din överblick i fyra olika steg. Jag kommer först gå igenom de fyra olika stegen och sen kommer jag gå lite djupare in på vad steg ett och steg fyra innebär. Steg ett: På toppen av dokumentet skriver du ditt övergripande mål med att finnas på sociala medier. Alltså, varför vill du använda sociala medier alls? I steg två gör du en bubbla mitt på dokumentet där du skriver "Sociala Medier". I steg tre gör du en bubbla för varje enskild kanal du använder dig av, men lämna gärna lite utrymme mot kanterna för där kommer du skriva lite mer. I steg fyra besvarar du fem frågor för varje kanal och de här frågorna är: Varför? Vem? Värde. Hur? Och glasögon. Oroa dig inte, jag kommer förklara lite tydligare vad de här frågorna innebär när vi återkommer till det fjärde steget. Men vi börjar med steg nummer ett. Vad är ditt övergripande mål med att finnas på sociala medier? Det kan vara ett ekonomiskt mål, men det behöver det inte vara. Oavsett vad ditt mål är och din anledning med att finnas på sociala medier, så skriv det längst upp på pappret eller på dokumentet. Det är för att påminna dig själv om i vilken riktning du vill att dina sociala medier ska påverka ditt företag. Ska det öka omsättningen, vill du bygga ett varumärke eller vad är det du vill att alla dina sociala medier ska hjälpa dig med? Steg två och tre tror jag förklarar sig själv ganska bra, så vi går vidare till steg fyra. Som jag nämnde är det fem olika frågor som du besvarar med hjälp av din strategi, för det här är frågor som du förmodligen redan har i din sociala medier-strategi. Här är det inte meningen att du ska skriva om din strategi igen, utan snarare plocka russinen ur kakan. Plocka några ord, kärnvärderingar eller några meningar som kan påminna dig om vilket tänk du ska använda för varje kanal. Så fråga nummer ett: Varför vill du använda just den här kanalen? Finns det någon speciell anledning att du har valt den här kanalen, istället för en annan kanal? Har du något specifikt mål som du kanske vill uppnå med den här kanalen? Då kan du också skriva det här. Fråga nummer två: Vem är din målgrupp på den här kanalen? Alltså, vem är det som inlägget ska vara intressant för? Är det farmor 87, Agneta 30, Lasse 57 eller Ulrik 19? Vem är det du vill attrahera med dina inlägg på den här kanalen? Fråga nummer tre: Värde. Generellt följer aldrig någon dig för din skull, hur tråkigt det nu än kan låta. De följer dig för sin egen skull, för att de får ut något från att följa just dig. Så frågan är, vad får dina följare ut av att följa dig? Vad ger du dem för värde? Det kan till exempel vara att de lär sig någonting, att de blir underhållna eller får inspiration till att göra... Ja, till att göra vadå? Skriv ner vilket värde du vill erbjuda dina följare på varje kanal. Fråga nummer fyra: Hur? På vilket sätt vill du använda den här kanalen? Finns det till exempel några speciella funktioner som fungerar extra bra för dig på den här kanelen? Det här är en liten påminnelse om vilken typ av inlägg som du ska få med i din planering. Och sist men inte minst, fråga fem: Glasögon. Och vad menar jag då? Jo, här skriver du något som enkelt kan påminna dig om vilket mindset, alltså vilka glasögon du ska plocka på dig när du ska planera och skapa inlägg för just den här kanalen. Jag tycker det är hjälpsamt att se varje kanal som en liten identitet eller personlighet. Och att det är dennes glasögon som jag ska ta på mig. Personligen gillar jag att skriva ner stödord under denna punkten, men det går lika bra att göra meningar. Exempel på stödord skulle kunna vara: Slips eller mjukisbyxa, en vänskaplig ton eller akademiskt korrekt, rysk kaviar eller nudlar, fjällvandring eller tunnelbana. Ja, jag tror att du fattar. Poängen är att de här stödorden ger mig en snabb påminnelse om vilka glasögon, alltså vilket midset, jag ska ta på mig när jag skapar och planerar inlägg för just den här kanalen. När du har besvarat dessa frågor för en kanal går du vidare och gör det för de andra kanalerna också. Vill du använda de här frågorna som jag precis har gått igenom har jag skrivit ner dem i stödmaterialet åt dig. Du kan använda dem rakt av, justera dem eller göra din överblick på ett helt annat sätt. Huvudsaken är att du hittar frågor där svaren ger dig en snabb påminnelse om vilka glasögon du ska ta på dig när du sätter dig ner för att jobba med sociala medier. Då går det mycket snabbare att komma på idéer, och skriva och skapa mer pricksäkra inlägg. Nu är det dags för dig att göra din överblick, stort lycka till!

Fler kurser i ämnet

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om SoMe