Moderskeppet»Artiklar»Marknad & kommunikation

Välj rätt målsättning i Ads Manager

Natasha Rydell berättar hur du ska tänka kring de olika målsättningarna i Ads Manager.

Angelica Bengtsson

Denna artikel är baserad på kursen: Annonsera på Facebook och Instagram av Angelica Bengtsson.

Annonser i Ads Manager är uppbyggda i tre olika nivåer: Kampanj, Ad Set och annonser. I varje kampanj kan du skapa flera olika ad set och annonsmaterial. På kampanjnivån bestämmer du bland annat kampanjens mål.

– Målsättningarna är kärnan i dina annonskampanjer. Utan en målsättning vet du inte vad du jobbar mot. Du vet inte heller vad du ska göra för att nå dit.

På kampanjnivån finns det tre övergripande kategorier: Medvetenhet, Övervägande och Konvertering.

 width=

Medvetenhet

– Första kategorin, Medvetenhet, passar dig om du vill att fler ska känna till ditt företag. Här finns två målsättningar som skapar intresse för din produkt eller tjänst, säger Natasha.

  • Varumärkesmedvetenhet väljer du när syftet är att öka medvetenheten kring ditt varumärke. Ditt budskap är då att berätta vad som gör din verksamhet värdefull och på så sätt attrahera potentiella kunder.
  • Räckvidd innebär att du vill nå så många som möjligt i din målgrupp.

Övervägande

– När din målgrupp redan känner till dig och du vill att de ska utföra en speciell åtgärd väljer du en målsättning i kategorin Övervägande. I kategorin finns hela sex olika målsättningar. Alla med fokus på att få personer att tänka på ditt företag och söka mer information, fortsätter hon.

  • Trafik använder du när syftet är att driva trafik från annonsen till en URL. Det är till exempel din webbsida, blogg, landningssida eller app.
  • Interaktion väljer du istället om du vill att personer ska interagera med ditt inlägg. Alltså gilla, dela, kommentera eller ta del av erbjudanden.
  • Appinstallationer eller videovisningar som målsättning är bra när du har en app som du vill att målgruppen ska ladda ner eller en video som du vill att de ska titta på. Då kommer kampanjen rikta sig mot dem som är mest benägna att ladda ner appen eller kolla på videon.
  • Leadsgenerering är perfekt när du vill samla in leads till ditt företag. Då skapar du annonser som samlar information från de som visar intresse för din produkt eller tjänst. Det kan exempelvis vara att de registrerar sin e-post på ditt nyhetsbrev.
  • Meddelanden är ditt val när du vill uppmuntra personer att hålla kontakten och kommunicera med dig.

Konvertering

– Sista kategorin är konvertering. En kategori med tre olika målsättningar som uppmuntrar personer som är intresserade av ditt företag att köpa eller använda din produkt eller tjänst, säger Natasha.

  • Konverteringar är målsättningen som uppmuntrar personer som ser din annons att utföra en viss åtgärd på din webbsida. Det kan vara att ladda ner en guide eller genomföra ett köp.
  • Katalogförsäljning är målsättningen för dig om du har en webbutik som du vill visa upp. Då kommer produkterna från din shop användas i annonserna för att öka försäljningen. För att kunna använda den här målsättningen behöver du ha kopplat din butik till katalogen i Business Manager.
  • Butikstrafik är grejen när du har en fysisk butik. De annonserna kommer visas för personer i närheten av butiken.

I kursen Annonsera på Facebook och Instagram lär du allt från att skapa annonser till att följa upp resultatet.

Senast uppdaterad: 10 november 2023