Kvinna som livesänder med mobiltelefon och visar upp en bok hon tycker om.

Moderskeppet»Artiklar»Marknad & kommunikation

UGC – låt dina följare bli medskapare i sociala kanaler

Ulrika Jakobsson

Vilket innehåll fastnar du mest för i sociala medier? Är det polerade videor och bilder filmade i studios med dyr utrustning, eller är det innehåll som ser ut att vara skapat av någon som faktiskt gillar produkten?

Dagens kunder går allt mer mot det sistnämnda. De vill inte längre ha den perfekta, välpolerade proffsbilden. Vi vill ha äkthet och sociala bevis.

Kanske är det därför som UGC – User Generated Content sägs vara framtiden för innehållsmarknadsföring, eller content marketing som det också kallas.

Kvinna pratar om en produkt och filmar med mobilkamera.

UGC är något som alla företag kan ägna sig åt så länge dom har kunder. Eftersom det per definition är innehåll skapat av kunder, medlemmar eller följare.

Det blir både billigt och effektivt att använda, och dessutom ger det starka sociala bevis om att ditt varumärke är något som andra gillar. Det stärker helt enkelt varumärket.

UGC i alla sociala kanaler

Användarskapat innehåll innebär att kunder producerar innehåll där de visar upp produkter eller pratar om tjänster som företaget sedan kan använda i sin marknadsföring. Insamlingen sker framförallt via hashtag-kampanjer på exempelvis Instagram.

För vår fotosajt gjorde vi det genom taggen #Instaskeppet. Vi uppmuntrade följarna att använda taggen för att dela sina favoritbilder och sedan såg vi ut dagens bild som delades i vår story.

Ett kul sätt att lyfta våra följares bilder och visa upp för en större publik, plus att vi automatiskt fick mer innehåll till vår kanal för att stärka vårt varumärke som fotoutbildare.

Skärmdump av #Instaskeppet på Instagram.

Ett skäl till att användargenererat innehåll är så populärt är att det ökar företagets trovärdighet.

Som privatperson har man en lite skeptisk inställning till reklam. Att se verkliga personer som använder produkterna känns det tryggt, det är någon som utan vinning går i god för produkten.

Få in UGC genom tävlingar

Ett framgångsrikt recept som används av allt från stora företag som Coca cola och Calvin Klein till små plastfabriker och turistdestinationer i Sverige är att utlysta tävlingar som helt enkelt går ut på att posta bilder med en specifik hashtag.

Vinnaren får ibland bara ära och berömmelse och ibland något litet pris. Den som anordnar tävlingen får i regel mängder av bra material att fylla sina kanaler med.

 width=

Varning för överanvändning av UGC

En brasklapp. UGC är verkligen suveränt. Men det är ett problem att innehållsskaparen inte får betalt. Så även om det här fungerar bra för varumärket så kan du inte låta användarna förse dig med allt material.

Jobbar du på ett större företag och använder mycket användarskapat material, så finns det en risk att överanvändande av UGC faktiskt slår över och skadar varumärkets rykte.

Men låt dig inte skrämmas av det! Testa att starta en hashtag som dina följare kan använda för att få en chans att bli delade i dina flöden.

UGC – En del av innehållsmarknadsföring

User generated content är en typ av innehållsmarknadsföring, och i kursen Lyckas med innehållsmarknadsföring lär Edit Brunner dig mer om just UGC. Kolla in avsnittet om Användargenererat innehåll.

Senast uppdaterad: 10 november 2023