UGC – låt dina följare bli medskapare i sociala kanaler

I åttonde avsnittet av SoMe-podden lär Gabriella och Camilla dig mer om UGC.

Ulrika Jakobsson

Du behöver bara gå till dig själv och fundera över vad du tycker om hamburgerkedjans onaturligt perfekta menybilder, eller klädföretagets orimligt vackra modeller. Dagens kunder vill inte längre ha den perfekta, välpolerade proffsbilden. Vi vill ha äkthet och sociala bevis.

Kanske är det därför som UGC – User Generated Content sägs vara framtiden för innehållsmarknadsföring, eller content marketing.

– UGC är något som alla företag kan ägna sig åt så länge dom har kunder, eftersom det per definition är innehåll skapat av kunder, medlemmar eller följare. Det blir ju både billigt och effektivt att använda, och dessutom ger det starka sociala bevis till andra. Det stärker helt enkelt varumärket, säger Gabriella.

UGC i alla sociala kanaler

Användarskapat innehåll innebär att kunder producerar innehållet som visas både på Instagram, Facebook, YouTube och till och med varumärkets webbplats. Men det är framförallt via hashtagkampanjer på Instagram som företag samlar in och använder materialet.

– Så gör vi med vår #Instaskeppet. Där väljer vi ut och delar dagens bild i vår story. Det är ett kul sätt att lyfta våra följares bilder och visa upp dom för en större publik.

Moderskeppet postar även medlemsbilder i Instagramflödet. Men de kommer inte från hashtaggen utan handplockas från företagets Facebookgrupp.

– Vår kollega Eva väljer ut någon bild i veckan och hör av sig till medlemmen och frågar dels om information om hur bilden är fotograferad, och dels om vi får posta bilden i vårt flöde.
Hittills ha vi aldrig fått ett nej, säger Gabriella.

Medlemsbilderna brukar gå enormt bra.

– Det är ju jätteroligt för medlemmen at tfå ta emot tusentals likes och glada tillrop, samtidigt som det på sätt och vis är en form av socialt bevis att våra kurser är för fotografer, och att de fungerar, säger Camilla

Ett skäl till att användargenererat innehåll är så populärt är att det ökar företagets trovärdighet.

– Som privatperson har man en lite skeptisk inställning till reklam – tänker att det är en förskönad sanning som förmedlas. Att se verkliga personer som använder produkterna känns det tryggt – det är någon som utan vinning går i god för produkten, säger Camilla.

Få in UGC genom tävlingar

Ett framgångsrikt recept som används av allt från stora företag som Coca cola och Calvin Klein till små plastfabriker och turistdestinationer i Sverige är att utlysta tävlingar som helt enkelt går ut på att posta bilder med en specifik hashtag.

– Vinnaren får ibland bara ära och berömmelse och ibland något litet pris. Den som anordnar tävlingen får i regel mängder av bra material att fylla sina kanaler med, säger Camilla

Varning för överanvändning av UGC

En brasklapp. UGC är ju verkligen suveränt. Men det är ett problem att innehållsskaparen inte får betalt. Så även om det här fungerar bra för varumärket så kan du inte låta användarna förse dig med allt material.

– Jobbar du på ett större företag och använder mycket användarskapat material så finns det en stor risk att överanvändande av UGC faktiskt slår över och skadar varumärkets rykte, säger Camilla.

Men låt dig inte skrämmas av det! Testa att starta en hashtag som dina följare kan använda för att få en chans att bli delade i dina flöden.

Tre skäl till att börja med UGC bums

Det spar tid! Det tar ju faktiskt enormt mycket tid att skapa innehåll till alla sociala kanaler.
Det stärker ditt varumärke men – fler som interagerar med dig ger en större räckvidd och buzz.
Det stärker din relation till dina kunder. Viktigaste punkten – ni lever och verkar i symbios.

Senast uppdaterad: 29 mars 2021

En podcast om sociala medier och digital marknadsföring.

Vi vill inte inspirera dig, vi vill lära dig hur du gör. Det gör vi genom att ta med dig in i vår vardag som marknadsförare på Moderskeppet och dela våra egna erfarenheter.

Nytt avsnitt varje månad.

Bläddra bland alla avsnitt