Tre goda exempel från Instagram

Vill du öka din organiska räckvidd på Instagram men vet inte hur? Enklaste och effektivaste sättet är att inspireras av dem som redan hittat framgångsrecept.

Camilla Grönbladh

I en serie lyfter vi fram företag, myndigheter, museum och kommuner som är bra inspirationskällor för oss som jobbar med sociala medier.

Stjäl som en konstnär! Det enklaste och mest effektiva sätt att snabbt nå framgång i sociala medier är följa andras framgångsrecept. Här har jag listat tre goda exempel från Instagram som jag själv har inspirerats av.


Statens statistiska centralbyrå, SCB

SCB lyckas alltid ligga rätt i tiden på sitt Instagramkonto. Där presenterar de statistik på ett sätt som gör den både rolig och relevant.

Jag älskar de små animerade rutorna som berättar för mig hur stor andel av svenska befolkningen som sysslade med handarbete eller hantverk på fritiden före pandemin (45%) eller hur mycket pengar vi i genomsnitt köper glass för per år (693 kr – min årsglassbudget är betydligt högre)

Hos SCB får  du små aha-fakta som är perfekta snackisar. Lagom innehållsrika och snyggt paketerade.

Så kan du inspireras av SCB

Alla sitter vi på någon form av statistik om vårt företag och våra kunder. Var de bor, vad de heter, vilken som är den mest populära produkten. Fundera på vilken statistik som dina följare skulle kunna vara intresserad av.

Vill du skapa snygga enkla animeringar som SCB rekommenderar jag varmt tjänsterna Adobe Spark och Canva. Där kan du snabbt och smidigt skapa animeringar med hjälp av färdiga illustrationer och mallar. Välj själv om du vill skapa på datorn eller i mobilen.

BONUSTIPS

SCB använder sig av en smart sätt att gå runt problemet med att det inte går att skriva klickbara länkar till inlägg på Instagram – de uppmanar sina följare att kommentera så skickar de länk i DM. Ett trick jag själv valt att kopiera framgångsrikt

Medeltidsmuseet

Livrustkammaren är inte det enda svenska museum som har ett grymt Instagramkonto. Det finns många fler! Ett av dem är Medeltidsmuséet i Stockholm.

Med bilder på föremål från sina samlingar berättar Medeltidsmuséet på ett lättillgängligt och intresseväckande sätt om händelser från 500 år tillbaka.

Du får lära dig om viktiga historiska händelser och får en bild av hur Sverige luktade, såg ut och fungerade på Medeltiden.

Så kan du inspireras av Medeltidsmuseet

Jag är extra förtjust i de inläggen som refererar till medeltida berättelser om vad som hände just på dagens datum. Att den 9 november posta ett inlägg som berättar om vad som hände i Stockholms blodbad den 9 november 1520.

Och det är just det jag tycker att du ska inspireras av. Vad som utmärker en viss dag och som kan relateras till din verksamhet är mycket tacksamt och roligt.

Jag rekommenderar varmt att du kollar in sidan Dagens händelser på Wikipedia – slå upp ett datum du vill posta om och se om du hittar en händelse som du kan göra en egen twist på. Hittar du inget – kolla efter en annan dag 😁

EKOKRAV

Ekokrav är ett konto som ger dig information om vilken mat som är i säsong ihop med hållbara och roliga tips om hur du man minska matsvinnet och ta hand om maten.

Jag gillar hur kontot hela tiden lyckas hålla sig relevanta för följarna genom att alltid ge tips anpassade till säsongen. Ett annat plus är den tydliga grafiska profilen.

Här utstrålar allt ekologisk renhet. Bilderna är fotograferade i ett naturligt ljus mot ytor som enkla linnedukar och skärbrädor i trä. Inga filter har använts – det är vackert, enkelt och naturligt. Grafiken går i enhetligt ljusgult och grönt.

Så kan du inspireras av Ekokrav

Det jag inspireras av är fokuset på att alltid vara i säsong och på så sätt alltid vara relevant. När det är halloween får jag tips om vad jag kan göra med mina pumprester. När det är semestertid får jag tips om hur jag grillar lite mer miljövänligt.

Hur ser ditt år ut? Finns det något i din bransch som utmärker sig under årets gång? Det är inte bara mat som är säsongsbaserat. Även det vi gör på fritiden, det vi handlar, det vi tycker om att lyssna på.

Ta fram egna goda exempel

Analysera hur dina konkurrenter eller branschkollegor agerar på sociala medier. Gör en snabb översyn:

  • Vilken typ av inlägg publicerar de?
  • Vilken typ av inlägg får högst engagemang?
  • Vad kan du lära dig av dem?

Analysera inte bara innehållet utan även formen. Publicerar de mest videos eller stillbilder? Vilket tonläge använder de? Vilka kanaler använder de och hur ofta publicerar de? Din analys av hur dina konkurrenter gör ger förhoppningsvis dig svaret på hur du själv kan göra.

Använd gärna vår analysmall när du gör din utvärdering. 

Senast uppdaterad: 16 februari 2021