Tips för tillgängligt innehåll i sociala medier

Tillgängligt innehåll innebär att du kan nå ut till fler. Det innebär också att ditt material blir mer sökbart. Win-win!

Anna Carlsson

Vad är egentligen tillgängligt innehåll? Och hur skapar du innehåll som alla kan ta del av? Det finns ett gäng enkla knep.

Detta ett utdrag av kursen Skapa tillgänglighet på sociala medier, framtaget av Anna Carlsson.

Skriv i klarspråk

Klarspråk är texter som är skrivna på ett vårdat, enkelt och begripligt språk.

Även den som har dyslexi, den som inte kan så många svåra ord, den som har ett annat förstaspråk, eller varför inte den som bara är rejält stressad och har svårt att ta till sig information.

Rent konkret så betyder det här att:

  • Dina meningar ska vara korta.
  • Du ska använda ord som är lätta att förstå.
  • Du ska skriva ut hela ord istället för att använda förkortningar.
  • Utgå från det som din läsare behöver eller vill veta. Ibland är inte det samma sak som vad du själv vill berätta!
  • Skriv också i aktiv form, och undvik passiva verb. “Jag har skrivit texten” är ett exempel på aktiv form. Samma sak i passiv form blir “Texten har skrivits av mig”. Aktiv form är mycket enklare att förstå.
  • Dela upp din text i flera stycken så att den blir luftig.
  • Lägg det viktigaste i din text överst i ditt inlägg.

En bra webbplats där du kan klistra in din text och få ett sifferresultat på hur lätt eller svår din text är att förstå.

Försök att hamna på mellan 30 och 40 i resultat. För det är samma nivå som lättläst, skönlitteratur och populärtidningar.

Berätta vart länken går

Om du lägger in länkar i inlägg som inte förhandsvisas, så skriv in vart länken går.

Använder du något verktyg för att förkorta länkarna? På Linkedin och Instagram förkortas till exempel länkarna automatiskt. Då är det ännu viktigare, för då går det ju inte att gissa vart man hamnar när man trycker på länken.

Exempel på beskrivning av länk: Du kan se Therese prisvinnande bilder på hennes Instagram. Följt av en förkortad länk.

Ett exempel från Moderskeppets Linkedin.

Inled varje ord i hashtaggen med stor bokstav

Vart och ett av de ord som en hashtag består av ska inledas med stor bokstav. Det går mycket fortare för alla att förstå vad hashtagen består av för ord. Och för någon med dyslexi gör det stor skillnad. Dessutom kan en skärmläsare också läsa upp din hashtag korrekt.

Dina hashtags blir precis lika synliga. De sociala kanalerna filtrerar ut dem lika bra oavsett om de skrivs med stora eller små bokstäver.

Då kan man undvika såna här klassiska misstolkade hashtags som har funnits på riktigt:

#nowthatchersdead – handlar det här om den tidigare brittiska premiärministern Thatcher eller artisten Cher?
#godisnowhere – är gud här nu, eller ingenstans?
#nbacontest – är det här ett test av bacon eller en tävling med NBA, basketligan i USA?

För att inte tala om när Susan Boyle släppte ett nytt album som promotades med den här hasthagen #susanalbumparty. Läs den en gång till om du inte såg första gången vad det kan misstolkas som.

#GodIsNowHere går så mycket fortare att läsa och kan inte misstolkas. Så använd inledande versaler i orden i dina hashtags.

Skriv ut texten

Bilder som innehåller text är ju jättevanligt på sociala medier, framför allt snygg grafik som består av text.


Rent generellt är det ett bra tips att inte bara lägga text som en del av din bild i dina inlägg. Det ingår dessutom som en del av det som kallas webbriktlinjerna och är en lika bra riktlinje när det gäller sociala medier.

Om det är någon viktig information du vill ha ut till dina följare, så är det bättre att skriva texten i inlägget istället för att lägga ut ett bild med texten. Om du vill ha med din snygga bild med text i, så är det bra att skriva ut texten i inlägget också, alltså dubbelt upp, både i text och bild. Då har du kommit runt alla problem.

Använd emojis, men missbruka inte

Vanliga emojis, alltså de färdiga symbolerna, klarar en skärmläsare av att läsa upp i vanliga inlägg. Den som är helt blind kan alltså också få del av dina emojis.

Om du skriver de här emojisarna i din text så låter det så här i en skärmläsare:
“Leende ansikte med hjärtformade ögon, rodnande ansikte, spänd biceps, rött hjärta”

Som seende går det ju enkelt och snabbt att hoppa över symbolen och läsa texten runt omkring. Det går ju inte om man får texten uppläst för sig. Om du använder massor av emojis i dina inlägg, så är det lätt att den som får texten uppläst tröttnar och inte lyssnar färdigt på hela ditt inlägg. Det blir helt enkelt störande.

Några konkreta saker:

  • Lägg inte emojis överallt i texten och inte mitt i en mening.
  • Håll dig till max tre emojis i ett inlägg.
  • Om du vill att läsaren ska agera på något sätt efter att ha läst ditt inlägg, alltså ett uppmanande till handling, se till att det viktiga i din text ligger före emojisarna. Då ökar chansen att läsaren är kvar och inte har slutat lyssna eller läsa.
  • Stapla inte flera emojis på varandra i inlägget. Det blir tjatigt att lyssna på för den som har skärmläsare.
  • Använd de färdiga symbolerna istället för att skriva emojis med tangentbordet, som kolon, bindestreck och högerparentes. Skärmläsare kan ha problem med att tolka dem som en emoji, de kanske bara läser upp tecknen. Det blir helt obegripligt att lyssna på. Om de ens blir upplästa, för ibland hoppar skärmläsaren över det helt.
  • Om du vill använda flera olika emojis i samma inlägg, så försök se till att de har olika utseende och inte är för lika varandra. Den som inte ser så bra måste ha en chans att fatta vad det är du vill förmedla för känsla.
Dåligt exempel på inlägg: (hjärtsymbol, hjärtsymbol, hjärtsymbol, hjärtsymbol) Hej Cyklist! Kom och få gratis service av din cykel (cykelsymbol) den här veckan! (Glad emoji) Vi sätter upp en tillfällig verkstad på Stortorget. Ta en sväng förbi och få din cykel kollad inför höstens cyklande. (skiftnyckelsymbol, mutter- och bultsymbol). Varför gör vi det här? Jo, vill vill förstås att så många som möjligt ställer bilen och tar cykeln till jobbet istället. (emoji med hjärtformade ögon, cyklistsymbol med grön tröja, cyklistsymbol med orange tröja, cyklistsymbol med lila tröja och hästsvans)

Det här är ett dåligt exempel på användning av emojis i inlägg. Flera upprepade emojis och emojis mitt i en mening.

Bra exempel på inlägg: Hej Cyklist! Kom och få gratis service av din cykel den här veckan! (cykelsymbol) Vi sätter upp en tillfällig verkstad på Stortorget. Ta en sväng förbi och få din cykel kollad inför höstens cyklande. (skiftnyckelsymbol) Varför gör vi det här? Jo, vill vill ju förstås att så många som möjligt ställer bilen och tar cykeln till jobbet istället. (emoji med hjärtformade ögon)

Det här är ett bra exempel på användning av emojis i inlägg. Den justerade texten har bara tre emojis totalt. De är inte staplade på varandra och ligger inte mitt i en mening. Texten inleds inte heller med emojis.

Lägg till undertext i din video

Video kan ju vara ett fantastiskt bra sätt att förmedla information och kan vara lättare att ta till sig än långa texter. Det kan vara superbra ur ett tillgänglighetsperspektiv. För att nå ut till alla så behöver dina filmer ha undertextning.

En person ur fokus med undertexten i förgrunden.

Så här kan en video med undertext se ut.

Ungefär 12 % av befolkningen beräknas ha någon typ av hörselnedsättning, men textning är bra för många fler än så.

De allra flesta, 85 %, av de som ser på film på Facebook ser på filmen utan ljud.

Textning är bra när din följare ska se film i både bullriga miljöer, och i helt tysta miljöer.

Dessutom underlättar text inlärande, om någon har på ljudet och samtidigt har undertext att läsa. Då kan hen använda både synen och hörseln för att ta in information.

Du kan jobba med texter på två olika sätt:

  • Texter ligger som en del av din videofil, så behöver du ju bara lägga upp din film, så kommer texten med automatiskt.
  • Textningen ligger som en egen fil, en srt-fil. En fördel med att ha en separat textfil är att det textinnehållet då kan bli sökbart. Dessutom kan användaren själv styra textens utseende.

Hur du gör för att skapa srt-filer och hur olika sociala kanaler jobbar med undertexter får du lära dig i onlinekursen om tillgänglighet i sociala medier.

Senast uppdaterad: 25 mars 2021