För vår reporter Gustaf blev mötet med Simon Beyer och facebookbyrån Ingager i Stockholm en ögonöppnare. Ingager har sextio anställda som hjälper företag att annonsera på Facebooks plattform.

Några är specialiserade på att planera inläggen på Facebook, andra producerar annonserna. Ytterligare några följer upp hur annonserna går och justerar dem under resans gång.

Den sista fasen är som aktiehandel: att hela tiden följa kurvorna för annonserna (aktierna) och fundera på om något ska plockas bort ur annonsen (aktieportföljen) eller läggas till. 

Det är tydligt: Facebook handlar om strategi. Och för att lyckas med det måste du veta vad du vill. Syftet är helt avgörande för vart vägen sen bär.

Precis som i traditionell marknadsföring så finns två huvudspår: varumärkesbyggande eller “konvertering”. Konvertering i betydelsen att få kunden att agera på något sätt: ladda ner en app, skriva upp sig för ett nyhetsbrev eller köpa en produkt. 

width=

Det som skiljer annonseringen på sociala medier från den traditionella i t.ex. dagspressen är just “aktiehandeln”. Att en annons under tiden kampanjen pågår kan justeras i sitt utförande eller gällande målgrupp. Publiceringen är inte slutfasen, det är i själva verket så att sista varvet börjar då. 

Ibland finns en osäkerhet hos ditt företag/organisation/kommun vad närvaron på sociala medier syftar till. Så steg ett är att arbeta fram vad grejen är. Nästa steg är att sätta mål. Först därefter kommer valet av kanal. Är det på Facebook vi bäst når vårt mål? Eller Instagram? Eller någon annanstans? 

Så när din chef börjar föreslå kanaler, säg då: “Kanske det, men låt oss börja med syftet först!”

Att annonsera på Facebook

För dig som är i startgroparna för annonsering på sociala medier och vill få en tydligare struktur på arbetet. Se intervjun med Simon Beyer från Ingager eller Angelicas kurs som lär dig komma igång i annonsverktyget Ads Manager


 

Senast uppdaterad: 10 november 2023