Smarta rubriker i nyhetsbrev

När du har värvat prenumeranter till ditt nyhetsbrev vill du att de ska stanna kvar länge. Det lyckas du med genom att skapa bra brev, med genomtänkta rubriker.

Gabriella Kjeilen

Om jag ska vara riktigt ärlig så har jag inget super-recept på vilken den bästa rubriken är, som får alla att kasta sig över ditt brev och lusläsa det från första till sista bokstaven.

Jag kan inte berätta om hur du skapar det bästa innehållet som gör att alla bara vill ha mer eller köper allt det du säljer. För jag tror faktiskt inte att det finns.

Men. Med det sagt så kan smarta rubriker hjälpa dig mot ditt mål. Mot att skapa bra brev som dina prenumeranter vill öppna, läsa och sedan också agera på. 

Ämnesraden = din rubrik

Med rubrik menar jag ämnesraden som syns i prenumerantens e-post. Den är en nyckel. Rubriken är den som kan få en prenumerant att direkt öppna och läsa ditt brev, eller helt enkelt kasta brevet direkt i papperskorgen. I värsta fall till och med markera brevet som skräppost.

Du ska därför sträva mot att få brevet öppnat och läst av så många som möjligt.

Det är viktigt att du i din rubrik är tydlig och ärlig med vad brevet innehåller. Du ska ge en rättvis bild av innehållet och se till att det du utlovar i rubriken verkligen uppfylls i själva brevet.

Ett citat från Mailchimp själva är ”When it comes to subject lines, don’t sell what’s inside. Tell what’s inside.” Det tycker jag är en bra riktlinje.

Skriv en rubrik som berättar vad brevet innehåller, försök inte sälja innehållet bara för att få människor att öppna brevet.

Två olika typer av rubriker

Ett exempel för att visa. Jämför de här rubrikerna:

Öppna brevet och få ett unikt Photoshoprecept helt GRATIS

Lär dig skapa svartvita porträttbilder

Den första meningen må vara häftig och så använder den ju orden unik och gratis. Men är den tillräckligt tydlig för prenumeranten? Vad finns egentligen i brevet? Ett Photoshoprecept, ja men vad är det som är så unikt? Det blir ganska luddigt.

Rubriken under kanske inte känns lika häftig, men den är tydlig. Den berättar om vad prenumeranten får om den öppnar brevet. Klart och tydligt. Prenumeranten kan enkelt ta ställning. Det finns inga större risker för besvikelser, så länge du håller var du lovar sen i innehållet.

Så var tydlig och ärlig i din kommunikation. Det vinner i längden eftersom det gör det enklare för prenumeranten att bestämma sig för om ditt brev är värt att öppnas.

Två konkreta tips:

Nummer ett. Skriv inte för långa rubriker. Dels för att en för att en lång rubrik är svårare att läsa och ta till sig. Dels för att för långa rubriker kan klippas av i mailprogrammet. Och det är ju synd om meningen blir ofullständig. Så se till att håll det kort. Lyft fram huvudinnehållet om så behövs. Provskicka brevet till dig själv och se hur ämnesraden ser ur och beter sig i ditt mailprogram.

Tips två. Skriv inte med bara versaler och använd inte massvis med utropstecken. Dels för att det är svårare att läsa. Dels för att det automatiskt kan uppfattas som skräppost. En bra regel att följa.

Lär dig mer om att skapa och skicka nyhetsbrev

Senast uppdaterad: 9 november 2020

Artiklar och aktuellt på sajten

I vårt artikelarkiv hittar du både smarta tips och konkreta guider som hjälper dig i ditt arbete med sociala medier. Du får också tips ur nysläppta kurser för att lätt fånga upp ny kunskap.

Läs alla artiklar