Skriv och skicka nyhetsbrev som människor vill läsa

Moderskeppets nyhetsbrev är populärt vilket märks genom en hög öppningsfrekvens och positiv feedback. I säsongens andra avsnitt av SoMe-podden berättar Gabriella hur hon gör för att skapa nyhetsbrev som engagerar.

Ulrika Jakobsson

– Jag skulle vilja säga att det handlar om att ge ett mervärde, berättar Gabriella i SoMe-podden.

På Moderskeppet kallas de utskick som varje vecka görs till företagets 15 000 medlemmar för veckobrev, istället för nyhetsbrev.

– Det har varit en tydlig skillnad för oss för att det ska vara ett brev som ger något snarare än ett rent nyhetsflöde. Sen väver jag förstås in nyheter, kör lite topplistor av mest sedda kurser och pushar för kurser som är poppis just nu, men varvat med det ska det finnas värde.

Snabba vinster för läsaren

Ett tydligt värde är de så kallade “Quick wins” – snabba vinster som Gabriella skickar med.

– Med det menar jag ett tips eller en kunskap som gör att prenumeranten som läser brevet DIREKT känner att hen har lärt sig något nytt.

Som exempel nämner Gabriella ett längre brev som gick ut till företagets SoMe-medlemmar och som handlade om botar på Instagram.

– Det var uppdelat i fem sektioner. Först kort om vad en robot, eller så kallad bot är, hur de jobbar. Sen också hur botar är relevanta för dig som jobbar med Instagram och mot slutet av brevet konkreta tips för hur du kan upptäcka om du har botar i din följarskara.

Efter att ha läst brevet kan prenumeranten känna “men så bra, nu vet jag vad en bot är, och jag vet att jag inte behöver stirra mig blind på statistiken”. Det kändes värdefullt att lägga de där 2 minuterna på att läsa brevet.

Därför är värde viktigt

Så varför ska  du ta till dig av det här? Det enkla svaret enligt Gabriella är: för att inte hamna i papperskorgen. Sätt dig själv i prenumerantens situation. Om du själv får brev som bara är ren och skär reklam så är det inget du behöver ha kvar i din inkorg.

– Du kastar inte det som ger dig något. Reklam får vi ändå överallt. Ge hellre något som din prenumerant kan ta lärdom av och komma ihåg, då är chansen större att du blir läst.

Innan breven skickas iväg kontrollerar Gabriella att innehållet verkligen är relevant och av värde. Ofta skriver hon ut brevet på papper, tar fram rödpennan och ställer kontrollfrågor till sig själv medan hon läser. 

– Jag föreställer mig min prenumerant och frågar mig själv om det här brevet är relevant för den personen och om hen lär sig något direkt i brevet.

När hon har svaret på de frågorna jobbar hon vidare med brevet så det blir precis sådär bra som det kan bli.

– Sen har jag förstås hjälp av kollegor som ger feedback också och kan säga saker som jag som skribent inte ser – för det är väldigt lätt att bli blind av sin egen text.

Öppningsfrekvens

Som redaktör för ett nyhetsbrev är öppningsfrekvensen väldigt viktig. Vad den landar på beror på en mängd olika faktorer, inte bara innehållet.

– Öppningsfrekvensen hänger så mycket på ämnesraden och vad man väljer att trycka på där. Men trycker jag där på att prenumeranten lär sig något direkt i brevet så har det betydelse. Och extra mycket om jag jämför med ett brev som bara är ren reklam. Men framförallt så får de breven som har ett tydligt värde mer positiv feedback än andra.

För att förenkla man man säga att när du ger värde och blir relevant, då får du högre öppningsfrekvens (om du trycker på det i ämnesraden) ett högre engagemang och du blir en del av dina prenumeranters vardag.

– Du blir en del av deras liv och det ökar lojaliteten mellan er. Och du känner dig stolt över det du gör.

Gabriellas tips till dig som vill ge värde

Lär ut något! Fundera på om det finns något du kan lära din läsare. Något som kan göra att hen känner att ditt brev är värt att lägga tid på. Att verkligen koka en kopp kaffe och krypa upp med fötterna under sig på stolen en stund och bara läsa för att lära sig något nytt.

Var relevant! Fundera över din målgrupp. Fråga dig själv – vem är din prenumerant och varför har hen signat upp sig på ditt nyhetsbrev? Vad skulle hen tycka om att lära sig från dig?

Länkar

Fyra brev med tydliga quick wins:

Senast uppdaterad: 21 april 2021

En podcast om sociala medier och digital marknadsföring.

Vi vill inte inspirera dig, vi vill lära dig hur du gör. Det gör vi genom att ta med dig in i vår vardag som marknadsförare på Moderskeppet och dela våra egna erfarenheter.

Nytt avsnitt varje månad.

Bläddra bland alla avsnitt