Så postar du smart i händelseflödet

Vilken typ av innehåll passar bäst för Instagramflödet och vilken typ av innehåll bör du hellre lägga under händelser för att maxa din räckvidd? Moderskeppets Instagramexpert Sanna Lund reder ut.

Sanna Lund

Ett Instagram-flöde består av inlägg och händelser. Händelserna, också kallat Stories, är en funktion som lanserades först 2016, alltså sex år efter att Instagram först såg världens ljus. Men det har snabbt kommit att bli minst lika betydelsefullt att publicera händelser som vanliga inlägg. Såväl för för personliga konton som företagskonton.

Utvalda favoriter i flödet

Vanliga inlägg på Instagram är ofta ett urval bilder och videoklipp, guldkornen som du väljer ut med omsorg. Det är innehåll som du vill ska finnas där nu, men också i framtiden. Förmodligen postar du 1-2 inlägg per dag, inte mer.

Händelser öppnar upp för det-här-händer-just-nu-känsla” i materialet, mer frekvent postande, ännu mer personligt innehåll och framförallt interaktion med din följarskara.

Händelser är dessutom mer flyktiga eftersom de faktiskt försvinner efter 24 timmar.

Att posta inlägg har alltså sina styrkor. Och att posta händelser har sina styrkor. Därför ska du såklart skapa innehåll i både den vanliga inläggsflödet och i ditt händelseflöde. För att öka din räckvidd. Nå fler.

Tre exempel på inlägg och händelser

Säg att du har en butik. I ditt flöde med vanliga inlägg postar du snygga bilder på dina produkter. Ett inlägg om dagen är lagom. Bilderna tar tid att förbereda och välja ut. Men just idag har du ett väldigt bra erbjudande. Det berättar du mer om i ditt händelseflöde eftersom det ändå inte är aktuellt om 24 timmar. Och till helgen, ja då har butiken extraöppet. Också det postar du i händelseflödet.

Säg att du är marknadsförare för en stad. I ditt flöde med vanliga inlägg låter du en utvald invånare dela med sig av sitt Jönköping, sitt Göteborg eller sitt Falköping. Under tiden pågår evenemang i staden och nejden omkring, och det vill du lyfta. Marknad, öppna föreläsningar och sportevenemang. Du gör det i händelseflödet eftersom det ofta är information som ligger väldigt nära i tiden och snart är förbi.

Säg att du tillverkar möbler. Nu kommer en ny stol snart ut i handeln. I dina händelser bjussar du friskt på bakom kulisserna-material filmat med mobilkameran. Så att jag som följare kan se processen. Hur går det egentligen till att ta fram denna otroligt tjusiga stol? Och i ditt vanliga flöde postar du den färdiga stolen. Snyggt fotograferad i en studio av en fotograf.

Händelser för att maxa din räckvidd

Det här är bara några exempel på hur du kan dela upp innehåll mellan vanliga inlägg och händelser på Instagram. Och på så vis når du ut i båda flödena och får större räckvidd.

Händelser är alltså alldeles perfekta när du:

  • vill visa bakom kulisserna-material
  • ta med dina följare på en utflykt eller händelse i realtid
  • berätta om något tillfälligt – som ett erbjudande, en rea, chansen att skriva upp sig på ett event med begränsade platser
  • ge sneak peaks och hintar om något som komma skall
  • dela kortkorta intervjuer eller en reklamfilm på 15 sekunder
  • ställa frågor och be om feedback

Dra nytta av händelsernas styrkor och smarta funktioner för att att förstärka ditt Instagramkonto med mer bra innehåll som kan nå fler!

Senast uppdaterad: 9 november 2020

Moderskeppet SoMe

Moderskeppet SoMe ger dig ny kunskap. Allt är skapat med stor pedagogisk omtanke och erfarenhet.
Mer om Moderskeppet SoMe

Pixondu AB, Järnvägsgatan 3, 553 15 Jönköping
kontakt@moderskeppet.se