Så fångar du publikens uppmärksamhet i ett webbinar

Camilla Grönbladh

Under nio av de tio senaste webbseminarierna jag kollat på har det tagit fem minuter… Sen har jag tappat koncentrationen och öppnat upp min mejlkorg vid sidan om. Föreläsarna tråkade ut mig.

Du vet hur det är med första intrycket…Det gäller så inte bara vid vanliga fysiska möten. Det gäller i allra högsta grad vid webbinars. Du vill inte tappa bort din publiks uppmärksamhet och framstå som en tråkmåns redan när du säger hej.

Vänta med att presentera dig själv

Det känns naturligt att inleda föreläsningen med att presentera sig själv.
– Hej jag heter Camilla och jag ska idag lära dig om grundläggande bildkomposition. Jag jobbar på

Snark…

I värsta fall har jag tappat min publik redan där.

Ethos handlar om din trovärdighet som talare.

Det kan vara du själv och din kompetens, men det kan också vara referens till exempelvis en forskningsrapport, en bok eller en branschundersökning.

Publiken sitter där, troligtvis ensamma, och tittar på dig. Kanske tittar de till och med på dig i telefonen. Och plötsligt dyker det upp en notis eller ett meddelande och vips är tittaren försvunnen.

Så motstå frestelsen att börja med att presentera dig själv. Det kan du ta lite senare i din presentation, när du vill bygga det retoriker kallar ethos.

Inled istället med något som kan fånga åhörarnas uppmärksamhet.

Fem förslag på inledningar

Det kan vara något lite provocerande…
I dag kommer jag att berätta för dig varför du kommer misslyckas med att få en bra karriär…

Ett intressant fakta…
Visste du att fler människor har tillgång till en mobiltelefon än till en toalett.

Något som får betraktaren att stanna upp och bli nyfiken:
Jag behöver inleda det här webbseminariet med en bekännelse…

Eller så väljer du den enklaste och många gånga bästa alternativet – du berättar en story:
När jag började på företag x var jag 25 år och hade Margret Thatcher som idol…

Det gäller att du ger publiken ett skäl till att lyssna vidare och bry sig om resten.

Ta din publik med storm!


Du kan börja direkt. Få tillgång till alla kurser som medlem.

Bli medlem

Läs om hur medlemskapet funkar.


Senast uppdaterad: 5 mars 2021

Onlinekurser om sociala medier i jobbet

Vi lär dig digital marknadsföring. Kurser, webbseminarier och guider på svenska samlat i ett årsmedlemskap.

Så funkar medlemskapet

Moderskeppet SoMe

Moderskeppet SoMe ger dig ny kunskap. Allt är skapat med stor pedagogisk omtanke och erfarenhet.
Mer om Moderskeppet SoMe

Pixondu AB, Järnvägsgatan 3, 553 15 Jönköping
kontakt@moderskeppet.se