Ämnesraderna som får nyhetsbrev att öppnas

I sjunde avsnittet av SoMe-podden delar Gabriella och Camilla med sig av tips för dig som vill få fler att öppna dina utskick.

Ulrika Jakobsson

Ämnesraden är superviktig i ett nyhetsbrev. Den ska sälja in hela brevet och är avgörande för hur många som kommer att öppna det du skickat ut.

För ämnesraden är det första som syns i prenumerantens inkorg. Den är verkligen en riktig nyckel för om ett brev kommer öppnas eller bara kastas i papperskorgen.

– Där konkurrerar du med alla andra brev och där ska prenumeranten få veta om brevet är värt dennes tid eller inte.

Hur jobbar man smart med ämnesrader?

Här finns lika många svar som det finns nyhetsbrevexperter. I podden utgår Gabriella och Camilla från hur de själva arbetar.

– Först av allt så är det viktigt att du i din ämnesrad är tydlig och ärlig med vad brevet innehåller. Se till att ge en rättvis bild och att det du utlovar i ämnesraden verkligen uppfylls i själva brevet.

Lova inte mer än du kan hålla

Att skriva något enbart för att få prenumeranten att öppna brevet kan vara lite som att skjuta sig själv i foten.

– Det är kanske bra för din öppningsfrekvens. Skriver du superövertygande och “clickbateigt” kan du förstås få många öppningar. Men risken är stor att många väljer att avprenumerera på brevet om det sen inte möter deras förväntningar.

When it comes to subject lines, don’t sell what’s inside. Tell what’s inside

Mailchimp

En bra ämnesrad ska berätta vad som finns i brevet, utan att försöka sälja det och skapa falska förhoppningar.

Väck nyfikenhet i din ämnes rad

Även om du ska berätta vad brevet handlar om kan du använda ämnesraden för att skapa nyfikenhet.

– En ämnesrad som är väldigt informativ kan vara “Lär dig trenderna på sociala medier 2021”. Det blir ganska tråkigt. För att skapa mer nyfikenhet kan den hellre vara “Sociala medier-trenderna du måste ha koll på 2021”, säger Gabriella.

Håll dig till 60 tecken

Det här med skriva ärligt och väcka nyfikenhet kan verka enkelt, men en grej som försvårar det hela är att ämnesraden inte får vara särskilt lång… 60 tecken är en bra riktlinje, även om det skiljer sig mycket mellan olika mejlprogram.

– Ibland kan du behöva skriva om den både två och tre gånger för att verkligen få en rad som dels är slagkraftig, men som också passar formatet. Och det är inte bara viktigt för att mejlprogrammet kan klippa av din text, utan också för att en läsare kan ha svårt att ta till sig en längre ämnesrad. Den blir helt enkelt mer svårläst, säger Gabriella.

Låt ämnesrader tävla mot varandra

Bästa sättet för att hitta vilka ämnesrader som fungerar allra bäst för din målgrupp är att göra A/B-tester av dina ämnesrader.

Ett A/B-test innebär att du delar upp dina prenumeranter i två grupper, sen skickar du samma brev till båda fast med en skillnad – i det här fallet två olika ämnesrader.

– Ibland ger det ingen effekt alls, då kan jag utgå från att de ämnesrader jag skrivit är för snarlika eller helt enkelt funkar lika bra… eller lika dåligt. Men andra gånger så ger det mig en bra riktlinje för framtida ämnesrader.

Lista till alla Moderskeppets nyhetsbrev
Bästa sättet att lära är att analysera vad andra gör fel och rätt. Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev och börja utvärdera våra nyhetsbrevrader.

Senast uppdaterad: 8 april 2021

En podcast om sociala medier och digital marknadsföring.

Vi vill inte inspirera dig, vi vill lära dig hur du gör. Det gör vi genom att ta med dig in i vår vardag som marknadsförare på Moderskeppet och dela våra egna erfarenheter.

Nytt avsnitt varje månad.

Bläddra bland alla avsnitt