Öka interaktionstiden på ditt instagraminlägg

Satsa på innehåll som tar längre tid att konsumera, men se upp så du inte tappar kvalitet.

Anders Jensen

Instagrams algoritm bryr sig om hur lång tid en användare spenderar med ditt inlägg. Om någon scrollar förbi har du inte postat något som fångar uppmärksamheten.

Algoritmen noterar att användaren stannar till vid ditt inlägg även om de inte kommenterar eller gillar inlägget.

Därför kan det också vara klokt att skapa innehåll som tar lite längre tid att konsumera.

Detta ett utdrag av kursen Algoritmen på Instagram, med Anders Jensen.

Lägg tid på bildtexten

Det mest uppenbara sättet att åstadkomma det är att skriva längre och bättre bildtexter. Så att publiken måste stanna några sekunder extra.

Tänk på att textens längd måste vara motiverad. Att bara öka antalet tecken ger dig inga poäng. Innehållet måste ge läsaren ett värde.

Fundera över vad texten ger dina följare. Bestäm textens syfte. Existensberättiga den. Dessutom kan du alltid göra texten mer intressant, fängslande eller personlig.

Längre bildtexter är en allmän trend på Instagram de senaste åren. Från ett tidigare bildfokuserat flöde med en näst intill obetydliga texter. Till hela debattinlägg med mindre betydelsefulla bilder.

Här kan du läsa om hur du blir mer relevant på Instagram.


Vi lär dig digital marknadsföring

Som medlem får du bland annat tillgång till pedagogiska onlinekurser, djupgående inspelade intervjuer och pratiska mallar. Alltså, en svensk sajt fylld med lärande för dig som sköter sociala medier på jobbet.

Bli medlem

Läs om hur medlemskapet funkar.


Förläng konsumtionstiden

Det är alltså viktigt att hålla kvar publiken. Och Instagrams valmöjligheter erbjuder olika alternativ.

Använd dig av karusellbilder där användaren bläddrar klart.

PS. Du kan se till att användaren kollar på alla bilder genom ett ”psst. kolla sista bilden”.

Skapa videoklipp som användaren vill se till slutet.

Publicera händelser där användaren stannar den automatiska bläddringen. Den pausas genom att hålla fingret på skärmen.

Lär dig få större räckvidd och var mer personlig på Instagram stories.

Summan av kardemumman: Se till att skapa material som inbjuder till noggrannare granskning och tar längre tid att konsumera.

Fingra aldrig på kvaliteten

Om ditt innehåll blir sämre i samma veva, så har du alltid hamnat snett.

Kom ihåg: Hellre kort och bra, än dåligt och långt.

Gotta dig i Instagrams algoritmer

Algoritmerna är knasiga. Men när du kan förstå hur de tänker ger det dig ett rejält försprång.

Senast uppdaterad: 26 mars 2021