Öka din organiska räckvidd på Facebook

Moderskeppets Facebook-sida har lyfts som ett bra exempel på hur ett företag kan hantera sin kommunikation på Facebook. I säsongens första avsnitt av SoMe-podden berättar Gabriella och Camilla hur de arbetar rent praktiskt.

Ulrika Jakobsson

Den här artikeln är en shownote från ett avsnitt av SoMe-podden.

Moderskeppet har funnits på Facebook sedan 2007 och har över 35 000 följare. Under de första åren var FB en härlig plats med hög räckvidd och stor interaktion. Men, med åren har det blivit allt svårare att som företag nå ut och få en organisk räckvidd.

– Det märktes tydligt hur algoritmen ändrades. Vi som företagssida märkte att allt engagemang dog och inläggen fick noll spridning. Det gjorde att vårt eget engagemang dog lite det också. Vi gick från att ha fått jättemånga reaktioner till att bara en bråkdel såg våra inlägg… Eftersom vi inte ville lösa det med att betala för exponering genom marknadsförda poster valde vi att börja experimentera, berättar Camilla i SoMe-podden.

Fredagsfrågan

Hon och hennes kollegor märkte att följarna jättegärna ville dela med sig av egna tips och bilder i vårt kommentarsfältet. Det var då som det vi internt kallar Fredagsfrågan uppstod.

– Vi publicerade bilder ihop med fototips och uppmuntrade våra följare att publicera sina egna versioner av samma tema eller motiv. Sedan gav vi feedback på alla bilder som skickades in.

Det här gjorde att räckvidden på inläggen ökade enormt, samtidigt som det också gav ett stort mervärde på facebooksidan.

– Nu var det inte bara vi som producerade innehåll och inspirerade – vi och våra följare kunde inspirera varandra. Deras input gav och ger fortfarande ett enormt stort värde.

Engagemang föder engagemang

Inläggen blev alltså inte bara mer relevanta utan sidan fick också en energiboost och blev roligare att arbeta med.

– Om räckvidden tidigare låg på ca 4-5000 så kunde den nu ligga på det tre- eller fyrdubbla, berättar Camilla.

Men smakar det så kostar det. Moderskeppet lägger idag ca en arbetsdag i veckan på att svara på kommentarer i sociala medier. Ambitionen är att alltid svara på alla kommentarer.

För dig som inte har den möjligheten men som ändå vill arbeta med kommentarer som ett sätt att öka sidans tillväxt rekommenderar Camilla och Gabriella:

1. Uppmuntra dina följare till kommunikation

Du kanske redan har testat att ställa frågor i dina inlägg och möts av den där obehagliga tystnaden som kan uppstå i sociala medier när ingen vill svara eller bry sig. Testa då att formulera dina frågor på ett nytt sätt.

På Moderskeppet uppmuntrar vi till att dela med sig av fina bilder och fototips. Dina följare kanske vill dela med sig av tips på smultronställen i kommunen, ett recept och bild på bakverk, en favoritbok, resultatet av hemmafix, barndomsminne, eller annan historia från sitt liv.

Tänk på att kommentarerna som kommer in gärna ska stärka budskapet i ditt inlägg – dina följare blir medskapare.

2. Sätt upp ramar för din kommunikation

Glöm bara inte bort att det är jättekul i början när du lyckas få upp ditt engagemang, men tänk på att det ska hålla över tid så gör en hållbar plan för att fortsätta ha kommentarer som en del av din digitala strategi. För det har en enormt härlig påverkan på din framgång och räckvidd.

Är du ensam på din marknadsavdelning och inte har möjlighet att ta hjälp av andra kollegor, sätt upp lite ramar för dig själv. Bestäm hur många kommentarer du svarar på och vilken typ av kommentarer du besvarar. Du kanske nöjer dig med att klicka gilla på glada tillrop, just för att det ska bli hållbart i längden. Huvudsaken är att du ska få igång engagemanget för att dina inlägg ska spridas.

Få ännu fler tips och information genom att lyssna på SoMe-podden avsnitt 1 säsong 1

Länkar

Moderskeppet Fotos Facebooksida


Onlinekurser om sociala medier i jobbet

Vi lär dig digital marknadsföring. Onlinekurser, e-böcker, resurser och guider på svenska samlat i ett årsmedlemskap.

Så funkar medlemskapet

 

Senast uppdaterad: 2 oktober 2020

En podcast om sociala medier och digital marknadsföring.

Vi vill inte inspirera dig, vi vill lära dig hur du gör. Det gör vi genom att ta med dig in i vår vardag som marknadsförare på Moderskeppet och dela våra egna erfarenheter.

Nytt avsnitt varje månad.

Bläddra bland alla avsnitt