Mät engagemanget på Facebook

Graden av engagemang är ett värde som visar hur engagerade dina följare är. Utifrån det här kan du planera olika taktiker för att nå dina mål.

Åsa Wallenrud

Det här är ett smakprov ur kursen Engagera på Facebook.

Ett bra värde på engagemang är 5-7 %. Är du ny så kan du nöja dig med 1 %, glöm inte att det tar tid att bygga upp.

För att du ska kunna jämföra engagemanget behöver du veta två saker:

  • Hur många som dina inlägg har visats för
  • Hur många som engagerat sig i sina inlägg (gillat, klickat på en länk, kommenterat eller delat)

I kursen Engagera på Facebook får du lära dig att skapa en mall i Business Manager som hjälper dig att ta fram den statistik du behöver.


Vi lär dig digital marknadsföring

Som medlem får du bland annat tillgång till pedagogiska onlinekurser, djupgående inspelade intervjuer och pratiska mallar. Alltså, en svensk utbildningstjänst fylld med lärande för dig som sköter sociala medier på jobbet.

Bli medlem

Läs om hur medlemskapet funkar.


Räkna ut engagemangsgraden genom att:

  1. Ta antalet engagerade och dela det med totala antalet visningar.
  2. Ta den summan gånger 100 och du har en engagemnagsgrad i procent.

Så, nu har du koll på ditt kontos engagemangsgrad och kan följa upp hur det utvecklas!

Senast uppdaterad: 6 april 2021

Moderskeppet SoMe

Moderskeppet SoMe ger dig ny kunskap. Allt är skapat med stor pedagogisk omtanke och erfarenhet.
Mer om Moderskeppet SoMe

Pixondu AB, Järnvägsgatan 3, 553 15 Jönköping
kontakt@moderskeppet.se