Du har säkert prenumeranter som betyder lite mer än andra. Det kan vara prenumeranter som har varit med i din lista under många, många år eller kunder som har köpt supermycket i din butik.
Det är människor som du då och då vill ge extra uppmärksamhet och kärlek genom specialbrev. Helt rätt tycker jag. Att visa uppskattning för deras engagemang är aldrig fel.
Men hur märker du upp dem på bästa sätt, så att du snabbt kan sålla fram dem när det är dags att skicka brev?
Jo, du kan till exempel skapa en grupp som är osynlig för prenumeranterna eller använda taggar för att märka upp dem. Hur du gör det lär du dig i kursen Taggar, grupper och segment med Mailchimp.
Men det finns faktiskt en ännu enklare lösning. Du kan i Mailchimp ange att en prenumerant är en VIP-prenumerant. En ”very important person”.
Så gör du
- Sök upp prenumeranten i din Audience.
- Klicka på Actions.
- Välj Add VIP.
Vill du markera flera prenumeranter på samma gång? Då markerar du dem istället i din audience, väljer Actions > VIP > Add.
Skicka brev till dina VIPs
Därefter kan du skapa ett nytt segment under Manage Contacts > Segments och i listan för villkor välja VIPs is a member of.
Det filtrerar fram alla VIP-prenumeranterna och du kan sen spara segmentet för att alltid ha åtkomst till dina favvosar.
En funktion som är lätt att missa vid första ögonkastet, men som är riktigt bra för att hålla koll på dem som ska ha den där extra omtanken då och då.