Målgruppsanpassa dina Facebook-annonser

I sjätte avsnittet av SoMe-podden berättar Camilla och Gabriella hur du jobbar smart med målgrupper på Facebook

Ulrika Jakobsson

När du annonserar efter en kommunikatör i Jönköping vill du inte att annonsen ska visas för alla i hela Sverige. Det vore otroligt oekonomiskt och onödigt. Du vill att annonsen endast ska visas för kommunikatörer, helst i Jönköpingsområdet.

Det ordnar du i Business Manager/ Business suite där det finns en mängd smarta verktyg som hjälper dig att hitta rätt målgrupp med hjälp av urval baserat på till exempel ålder, kön, utbildning och bostadsort.

AI listar ut intressen och beteenden

– Något som vi arbetar ofta med i våra annonser är intresse och beteende. Här är det facebooks smarta algoritmer som känner av vad en person är intresserad av och samlar in hur den beter sig på nätet, berättar Gabriella.

Intressen är praktiska om du ska hitta till exempel personer som gillar fotografi, husbilar eller varför inte utlandsresor.

– Du kan hitta mängder av intressen som du kan prova dig fram med för att upptäcka just din ultimata målgrupp.

Så hittar du early adopters

Beteenden fungerar lite likadant, men utgår från vad Facebook har samlat in för information kring någons beteende.

– Till exempel om du vill nå “early adopters”, de som är snabba med att till exempel köpa in ny teknik, då finns det som ett beteende. Eller om du vill nå dem som är admin för en företagssida eller äger en butik, säger Gabriella.

Det finns oändligt många möjligheter med både intressen och beteenden.

Tips! Om det är så att du har ett kundregister så kan du dessutom ladda upp det för att utesluta dem ur din målgrupp, då slipper du betala extra för att marknadsföra för dom som redan känner till dig.

Arbeta smart med geografiskt urval

Ett annat smart sätt att nå rätt personer är att använda geografiska områden.

– Du kan inte rikta in dig på specifika personer eller allt för små områden – till exempel rikta dig mot en viss adress. Men, du kan rikta in dig mot ett väldigt begränsat geografiskt område motsvarande ett kvarter i en storstad.

När alla mässor är igång kan du välja att rikta in dig mot området kring en mässhall under de dagarna då en mässa pågår där du vet att din målgrupp befinner sig.

– Komplettera med rätt intressen så har du en riktigt stor chans att nå nya och superrelevanta personer som högst troligt är intresserade av just det du erbjuder, säger Camilla.

Rätt målgrupp för att nå din mässpublik

Gabriella, som driver ett bokförlag vid sidan av sitt arbete på Moderskeppet, brukar använda sig av det här knepet vid den årliga bokmässan i Göteborg.

– När det är mässa kan vi välja att rikta annonser mot de som besöker området runt om Svenska mässan och samtidigt lägga på ett intresse för böcker. Vi kan också smalna av lite extra med vilken ålder vi tänker oss att målgruppen för en viss bok är och sen skicka annonser till just dem, säger Gabriella.

Hon använder också geografiskt riktade annonser för att locka fler personer till montern.

Du kan använda dig av geografiskt baserade målgrupper på alla möjliga mässor runt om i Sverige och världen – du behöver förstås inte vara på plats där själv.

TIPS. Det går att lära sig väldigt mycket av de annonser som visas genom att titta under fliken som heter “Varför visas den här annonsen för mig”. Där kan du se lite av det urval som annonsören har gjort för att nå ut till just dig.

Tre snabba tips för dig som vill hitta rätt målgrupp

DEMOGRAFI. Utgå från intressen, beteende och geografisk plats. Plus att ibland smalna av med ålder och kön.

AVGRÄNSNING. Smalna inte av för mycket. Det kan döda annonsens räckvidd och göra att den inte alls når ut. Ibland är en bred målgrupp det allra bästa. Prova dig fram och se hur målgruppen reagerar på dina annonser.

SYFTE. Välj målgrupp utifrån vad du vill med din annons. Är det en jobbannons? Välj din stad med omnejd för att hitta personer i närheten och använd intresse eller beteende för att hitta de som skulle kunna passa in på det du letar efter.

Senast uppdaterad: 29 mars 2021

En podcast om sociala medier och digital marknadsföring.

Vi vill inte inspirera dig, vi vill lära dig hur du gör. Det gör vi genom att ta med dig in i vår vardag som marknadsförare på Moderskeppet och dela våra egna erfarenheter.

Nytt avsnitt varje månad.

Bläddra bland alla avsnitt