Några konkreta tips och råd på hur du på bästa sätt kommer igång med Google Analytics. Ett av de mest etablerade verktygen för att mäta och analysera trafik på webben.
1. Lär dig gränssnittet
Om du är helt ny till Google Analytics – börja med att titta runt.
Försök hitta de här olika rapporterna:
- Från vilken Källa kommer de flesta av din webbplats besökare?
- Vilka sidor på din webbplats är mest besökta?
- Vilken ålder har de flesta av dina besökare?
Ps. Svaren hittar du längst ner.
2. Börja sätta upp mål
Diskutera webbplatsens mål. Vill du:
- Tjäna pengar?
- Nå ut med en viss typ av information?
Låt webbplatsens huvudsakliga mål bli grundpelaren till de konverteringar du sätter upp i Google Analytics.
Dina konverteringar kan då vara:
- En såld produkt
- En registrerad prenumeration
- Anmälning till ett evenemang
- Nedladdning av ett dokument
3. Involvera andra i arbetet
Diskutera målsättningen och dela med dig av statistik. Sätt till exempel upp en automatiserad rapport som visar hur era sidor presterar jämfört med föregående period.
Välj att rapporten ska skickas till dig och din kollega en gång i veckan. Då kan ni enkelt ta upp den vid varje uppföljningsmöte för att diskutera vad som har hänt sen senast och varför statistiken ser ut som den gör.
4. Börja i liten skala
Det finns mängder med funktioner i Google Analytics. Håll dig till planen och bli inte överväldigad av allt annat du skulle kunna göra. Så börja där du känner dig bekväm. Utvärdera. Och bygg sedan på efter resans gång.
Svaren
- Förvärv>Trafikförvärv
- Engagemang>Sidor och skärmar
- Demografi>Översikt
Kurser i Google Analytics
Vill du veta hur du använder Google Analytics 4 för att se hur många som besöker din webbplats?
Ett GDPR-vänligt alternativ: Matomo
Vill du ha full kontroll över din data och lagra den på egna servrar? Du ska du analysera dina besökare med Matomo.