Livrustkammarens bästa sociala medier-tips till dig

Är du sugen på att få några riktigt bra tips på hur du ska sköta ditt företags sociala medier? Moderskeppet har pratat med Jonas Lindwall som har gett oss en massa godbitar att dela med dig.

Matilda Ulming

Jonas Lindwall är intendent på Sveriges äldsta museum Livrustkammaren. Här arbetar han dagligen med att ha hand om den publika verksamheten, men han är även en av innehållsskaparna till Livrustkammarens sociala medier.

Vi på Moderskeppet har fått träffa Jonas för att få lära oss allt om hur de arbetar med sina sociala medier. Mötet blev till ett reportage för att du också ska få chansen att få lära dig hur de jobbar.

Om du inte hinner med att se reportaget, vilket jag starkt rekommenderar att du gör, kommer här en sammanfattning av de bästa tipsen som Jonas förmedlar i videon.

Frihet

Se till att ha stöd från dina chefer. Du ska inte behöva få ett godkännande för varje inlägg du publicerar, de ska kunna lita på dig och du på dem.

Men kom ihåg: med stor frihet kommer stort ansvar! Du ansvarar för det du publicerar (om inget annat sägs).

Internet är en egen värld

… och i den världen finns många platser. Det finns platser där du säljer dina produkter och det finns platser där du inte gör det. Jonas anser att sociala medier inte är en plats för försäljning utan en plats för social interaktion.

Tonalitet

Uttryck dig på ett sätt som passar dig och ditt företag. Spegla den ton verksamheten och kontorslandskapet har. Vad får dig och dina kollegor att skratta? Vad delar ni med er av för historier på rasterna och vad kan tänkas vara kul för era följare att se och läsa om?

Omvärldsanalys

Men ha även koll på omvärlden, hur talar andra på sociala medier just nu? Vad händer i omvärlden? Hur kan ditt företag vara aktivt och relevant i stunden?

Jonas berättar i reportaget om hur de använt trender som Dolly Parton Challenge för att skapa innehåll kopplat till historia. I detta fallet är det Gustav Mauritz Armfelt som syns på bilderna.

Lär er av era egna framgångar

Se över gamla inlägg som publicerats, vilka inlägg har fått stort engagemang och därmed funkat bra? Lär dig av det och ta användning av det till nästa tillfälle du skapar innehåll.

Visa er kompetens

Du och dina kollegor besitter en massa relevant kompetens, ta vara på den och dela med er av kunskapen. Men ge inte hela svaret, utan uppmana till frågor! Var lite hemliga så kommer följarna att engagera sig för att få svar.

Överraska

Livrustkammarens första intryck är att de är Sveriges äldsta museum, för det är så hela verksamheten marknadsför sig till sin utställning. Men Livrustkammarens sociala medier är något helt annorlunda, här speglas humorn från personerna som jobbar på museet med en stark fokus på ämnet historia som kombination.

Och till sist: var social

… på sociala medier! Var aktiv på sociala medier när du publicerat ett inlägg. Gilla kommentarer som dyker upp och svara på frågor som ställs. Och håll sedan igång flödet, lämna inte inlägget när du publicerat något nytt, utan bevaka kommentarer som trillar in.

Finns där för dina följare, och de kommer finnas där för dig.

Har du några tips som du tycker jag har missat? Skriv gärna en rad till: some@moderskeppet.se eller starta en diskussion i vår Facebookgrupp.

Senast uppdaterad: 30 januari 2021

Moderskeppet SoMe

Moderskeppet SoMe ger dig ny kunskap. Allt är skapat med stor pedagogisk omtanke och erfarenhet.
Mer om Moderskeppet SoMe

Pixondu AB, Järnvägsgatan 3, 553 15 Jönköping
kontakt@moderskeppet.se