Instagram Guider

Instagrams nya format Guider

I november lanserade Instagram ett nytt sätt att dela befintligt innehåll. Funktionen kallas Guider och ger dig möjlighet att sammanställa utvalda inlägg, platser eller produkter tillsammans med rubriker och kommentarer.

Ulrika Jakobsson

Formatet för Guider blir lite likt en mindre och enkel blogg som baserar sig på dina egna eller andras inlägg. Perfekt för exempelvis steg-för-steg-guider och rekommendationer av platser eller produkter.

Konton som fokuserade på hälsa och välmående fick tillgång till Guider redan i våras.  Då var funktionen tänkt som ett sätt att ge stöd i pandemin.  Men funktionen efterfrågades av fler och nu finns alltså Guider tillgängliga för alla företags- och kreatörskonton. 

Hur hittar besökaren Guider?

När du skapat din första Guide får du en ny flik i din profil. Ikonen för fliken ser ut som ett uppslaget häfte. Guider kommer också att börja visas i Utforska-fliken och besökare kan dela dem genom sina Stories och i direktmeddelanden.

Hitta Instagram Guide

Att skapa en Instagram Guide

För att skapa din första Guide klickar du på plustecknet på din profilsida och väljer sedan att du vill skapa en Guide.

Att skapa en Instagram Guide

Tre sorters guider

Du kan skapa tre olika sorters Guider – med inlägg, platser och produkter. Den enskilda guiden kan enbart ha ett format, men du kan skapa flera guider.

  • Guide med inlägg. Du kan använda dina egna inlägg eller inlägg som du sparat. För varje inlägg du lägger till skriver du en rubrik och om du vill en beskrivande text. Ett smidigt sätt att skapa vägledningar, berättelser eller samla inspiration.
  • Guide med platser.  Här kan du använda platser där instagram-användare checkat in. Varje guide kan innehålla flera platser och varje plats kan representeras av flera olika inlägg (egna eller andras). Perfekt exempelvis som rese- eller restaurangguide.
  • Guide med produkter. I denna form av Guide kan produkter som kopplats till Instagram Shopping samlas och kommenteras. Perfekt för såväl företag som influencers som vill göra produktrekommendationer.

Några praktiska exempel

Instagrams Guider skapar många möjligheter och kan användas på otroligt många sätt. Några exempel är:

  • En sammanställning av årets mest populära inlägg.
  • En tillbakablick över året, halvåret eller månaden.
  • En guide till hur en produkt används.
  • Presentera produkter i en kollektion.
  • Skapa temabaserade listor med presenttips.
  • Rekommendationer från kunder för en restaurang eller annan verksamhet där kunden ofta publicerar inlägg från verksamheten.

Guider är en ny företeelse och än så länge hittar vi relativt få, men några exempel att ta en titt på:

Senast uppdaterad: 15 december 2020

Artiklar och aktuellt på sajten

I vårt artikelarkiv hittar du både smarta tips och konkreta guider som hjälper dig i ditt arbete med sociala medier. Du får också tips ur nysläppta kurser för att lätt fånga upp ny kunskap.

Läs alla artiklar