Kreativa samarbeten med influencers

Vi listar tre olika kreativa sätt som du kan jobba med influencer marketing. Använd dem som innehållsskapare, jobba med ett team av influencers och ambassadörer eller ta hjälp i produktutvecklingen.

Anna Holmberg

Dagens influencers har vänt upp och ned på hur vi tänker kring marknadsföring. De vet vad målgruppen vill ha och producerar material med hög kvalitet.  Det finns influencers inom många olika områden och influencer marketing har blivit en viktigt del i marknadsföring.

Jag skulle nästan våga påstå att vad du än arbetar med, finns det en influencer kopplad till det specifika ämnet, eller den kategorin.

– Visste du till exempel att det finns influencers inom teknik, miljö, vintage, jordbruk, trädgård, renovering, mat, bakning, ekonomi, entreprenörskap, hälsa, familj och gaming? Bara för att nämna några! Det säger digitala marknadsföraren Edit Brunner, aktuell med kursen ”Marknadsför med Influencers”.

Influencers som innehållsskapare

– Om du vill få uppmärksamhet i sociala kanaler och nå ut med ditt budskap måste du vara autentisk, ha en bra story och producera digitalt content som målgruppen känner sig engagerade i. Det är får du i ditt samarbete med en influncer, säger Edit.

Hon tipsar om tre olika sätt för hur du som marknadsförare kan samarbeta med en influencer.

1. Influencers som content creators

– Många influencers är lika skickliga på att arbeta bakom kameran, som framför den. De är mediabranchens mångkampare som skriver manus, filmar, redigerar, stylar, musiksätter och klipper. Det finns alltså en mängd influencers du kan anlita som kreatörer och producenter av material. Ta deras hjälp till att skapa en serie för ditt varumärke på YouTube, skriva manus till er nästa reklamfilm, filma till din hemsida och sociala kanaler eller skådespela själva och sedan hjälpa till sprida innehållet!


Onlinekurser om sociala medier i jobbet

Vi lär dig digital marknadsföring. Onlinekurser, e-böcker, resurser och guider på svenska samlat i ett årsmedlemskap.

Så funkar medlemskapet

2. Inhouse och always on

– Att arbeta always on, alltså mer långsiktigt och hela tiden, med influencers är verkligen något att rekommendera. Du kan bygga ett team av influencers som sitter med dig internt i organisationen och utvecklar innehåll för dina kanaler. Ett annat alternativ är att knyta till dig en eller flera influencers som ambassadörer på till exempel några månaders kontrakt där du får exklusivitet inom en viss genre eller bransch.

3. Produktutveckling

– Har du mer flexibilitet internt så kan du även överväga att låta influencern vara med i produktutvecklingen. Att skapa sin egen produkt eller att ge input på design, färg, material, smak och så vidare. Då kan vi snacka förtroende och försäljningspotential hos målgruppen sen.

Få fler tips och konkreta råd kring hur du kommer igång och lyckas med influencer marketing i Edits kurs:

Senast uppdaterad: 17 februari 2021

Moderskeppet SoMe

Moderskeppet SoMe ger dig ny kunskap. Allt är skapat med stor pedagogisk omtanke och erfarenhet.
Mer om Moderskeppet SoMe

Pixondu AB, Järnvägsgatan 3, 553 15 Jönköping
kontakt@moderskeppet.se