Hur du ökar din räckvidd på Instagram

Fem enkla tips för dig som vill öka räckvidden på ditt Instagramflöde med fler följare som följd.

Camilla Grönbladh

När Instagrams algoritm utforskar om det du postar är relevant och värt att visas upp för en större publik så är det en sak som väger mer än allt annat – hur mycket övriga Instagram-användare interagerar med det.

Alltså hur många som gillar, skriver kommentarer, sparar och delar ditt innehåll vidare. För video är det ”antal visningar” som gäller.

Det här sker ner på individuell nivå. Om du har ett superfan som alltid gillar dina bilder och skriver kommentarer då kommer Instagram nästan garanterat skicka upp i stort sett allt du postar i just den personens flöde. Eftersom det är så uppenbart att personen uppskattar dina grejer.

Med det sagt finns inte något facit eller någon magisk formel för hur du ökar engagemanget i ditt Instagramflöde. Men det finns ett par relativt säkra vägar som kan hjälpa dig bädda för framgång:

Fem vägar till ökad räckvidd på Instagram

1. Locka fram kommentarer

Visst är det trevligt med superfans, men vill du ha fler följare på sikt så är det bredd du ska sikta på. Alltså innehåll som så många som möjligt väljer att gilla och kommentera.

Viss interaktion kan du aktivt uppmuntra, i synnerhet kommentarer. Ett klassiskt sätt är att inkludera en fråga i bildtexter för att göra det enkelt för många att skriva en kommentar.

Ett annat är att alltid svara på alla kommentarer du får på bilderna. Kan du dessutom starta en konversation som genererar nya kommentarer är det extra bra.

Genre Hur du ökar din räckvidd på Instagram

2. Tigg aldrig efter gilla-markeringar

Gilla-markeringar är lite svårare att locka fram. Att tigga om gilla-markeringar, eller försöka använda hashtags som bygger på gilla-utbyten är inte att rekommendera. Det framstår som desperat och är ju inte heller äkta interaktion, därför avråder jag starkt från det. Du ska inte lura algoritmen, du vill få den nöjd.

Ok, hur får du många äkta gilla-markeringar då?

Även om alla användare är olika finns det statistiska tendenser för vad som generellt funkar bättre än annat. Solnedgångar. Gulliga katt- och hundvalpar. Rena bakgrunder och symmetri. Det är ganska säkra kort när det gäller bilder som går hem. Prova själv och du kommer att upptäcka att det funkar!

3. Var relevant för din publik

Det handlar inte om att du måste posta estetiskt tilltalande innehåll. Instagram är mer än snygga bilder. Du kan följa konton av många olika skäl:

  • Roliga konton som ska underhålla dig och få dig att skratta – som @hemnetknarkarna.
  • Konton som @moderskeppet, som ger dig tips och lär dig nya saker.
  • Kanske din hemkommun som @lundskommun för att få reda på vad som händer lokalt.

Viktigare än att posta fina saker är att posta relevant innehåll som motsvarar det användaren var ute efter när hen började följa ditt konto.

4. Boosta med händelser

Har du också noterat att händelserna från de kontona du tittar på mest är de som visas först även om andra konton har postat nyare eller fler händelser som är osedda av dig. Eftersom algoritmen vet att du är extra intresserad av just de personerna, får de VIP-platsen.

Händelser har blivit huvudarenan för interaktion numera.

Missa inte den chansen. Gör en medveten satsning på att skapa bra händelser och använd gärna dekal-funktionerna som bjuder in till interaktion.

Om du lyckas placera dig på VIP-platsen i dina följares flöden, har du skapat en positiv spiral som ger många bonuspoäng hos algoritmen.

5. Var konsekvent i din publicering

Instagram-algoritmen tycks favorisera pålitlighet. Om dina inlägg håller en bra jämn nivå och postas regelbundet så blir algoritmen trygg. Det blir som en kvalitetsstämpel och att det därför borde vara riskfritt att lyfta fram dina inlägg för en större publik.

Att emellanåt posta inlägg som inte får så hög interaktion behöver inte vara hela världen. Men, om nivån varaktigt är väldigt ojämn finns viss risk att du straffas vad gäller exponering.

Säg exempelvis att du är florist och ofta postar bilder på vackra buketter du har skapat. Väldigt många av dina följare gillar den typen av bilder. Vissa är förhoppningsvis dina presumtiva kunder också, men en stor grupp kanske enbart följer dig för inspirationen du bidrar med.

Skulle du då kasta in en helt annan typ av inlägg här och där, som inte kan kopplas till ditt arbete som florist, finns risk att du straffas.

Vissa väljer att sluta följa ditt konto och algoritmen förlorar lite tilltro till dig. Nästa gång du postar något vet inte algoritmen om det är ett inlägg som kommer uppskattas av den din följargrupp eller inte. Så exponeringen kan bli mindre, med extra lågt engagemang som följd.


Onlinekurser om sociala medier i jobbet

Vi lär dig digital marknadsföring. Onlinekurser, e-böcker, resurser och guider på svenska samlat i ett årsmedlemskap.

Så funkar medlemskapet

 

Senast uppdaterad: 2 oktober 2020

Artiklar och aktuellt på sajten

I vårt artikelarkiv hittar du både smarta tips och konkreta guider som hjälper dig i ditt arbete med sociala medier. Du får också tips ur nysläppta kurser för att lätt fånga upp ny kunskap.

Läs alla artiklar

Moderskeppet SoMe

Moderskeppet SoMe ger dig ny kunskap. Allt är skapat med stor pedagogisk omtanke och erfarenhet.
Mer om Moderskeppet SoMe

Pixondu AB, Järnvägsgatan 3, 553 15 Jönköping
kontakt@moderskeppet.se