Förstå nyckeltalen i Google Analytics

Källa, sidvisningar, genomsnittlig engagemangstid och konverteringar. Hur vet jag vad nyckeltalen betyder? Jag hjälper dig!

Matilda Ulming

Förvärv

Det första nyckeltalet som kan vara viktigt för dig är ett nyckeltal som är förknippat med Förvärv. Förvärv talar om hur dina besökare blivit dina besökare, alltså vilken väg de tog för att hitta din sida. Det viktigaste nyckeltalet här är Källa.

Källa

Med Källa menar Google den senaste platsen som besökaren var på innan den kom till din sida. Exempel på källor kan vara:

  • (direct) = använt den exakta länken till sidan:
    Skärmavbild på url: https://some.moderskeppet.se/artikel/google-analytics-nyckeltal/.
  • google = tagit sig från en sökning via Google:
    Skärmavbild från Google. Visar en länk till artikel om nyckeltal i Google Analytics.
  • m.facebook.com = via en länk från mobilversionen av Facebook:
    Skärmavbild av Facebook-inlägg från Moderskeppet SoMe, visar en länk till hemsidan.

Engagemang

En annan typ av nyckeltal är nyckeltal som används för att analysera besökarnas engagemang på din sida. Nyckeltalen som är bra att använda är bland annat Antal sidvisningar och Genomsnittlig engagemangstid. Dessa två nyckeltal talar gemensamt om vad dina besökare tycker om din sida.

Antal sidvisningar

Med nyckeltalet Antal sidvisningar kan du se exakt hur många som varit inne på sidan.

Genomsnittlig engagemangstid

Nyckeltalet Genomsnittlig engagemangstid visar ett snitt på hur länge besökaren är inne på sidan.

Konverteringar

Det tredje nyckeltalet är Konverteringar, alltså hur stor andel av dina besökare som gör det du vill att de ska göra. Det kan vara att de köper en produkt eller prenumererar på ett nyhetsbrev.

Det viktiga här är att du vet vilket mål du vill att besökaren ska uppnå. Och att du använder rätt verktyg för att hjälpa besökaren att nå målet.

Sammanfattning

Google Analytics har ju oändligt med nyckeltal, men nu har du koll på de allra viktigaste. Och här kommer en sammanfattning av orden, som du kan spara för framtida arbete med Google Analytics:

Förvärv: samling nyckeltal för hur din besökare blivit din besökare.

Källa: den senaste platsen din besökare var innan de kom till din sida.

Engagemang: samling av nyckeltal för vad dina besökare gör på din sida.

Antal sidvisningar: exakt hur många gånger din sida visats.

Genomsnittlig engagemangstid: snitt på hur länge besökaren är inne på sidan.

Konverteringar: hur stor andel av dina besökare som uppnår målet du satt upp.

 


 

Kurser i Google Analytics

Vill du veta hur du använder Google Analytics för att se hur många som besöker din webbplats?

David lär dig med hela processen, från att sätta upp ditt konto till att optimera dina nyckeltal.

 

<hr />

Onlinekurser om sociala medier i jobbet

Vi lär dig digital marknadsföring. Kurser, webbseminarier och guider på svenska samlat i ett årsmedlemskap.

Så funkar medlemskapet

Senast uppdaterad: 15 april 2021