Google Ads Nyckeltal omslagsbild

Förstå nyckeltalen i Google Ads

Klick, CPC och CTR. Orden kanske låter bekanta? De är nämligen några av nyckeltalen i Google Ads och jag kommer reda ut exakt vad de betyder.

Matilda Ulming

Denna artikeln är baserad på kursen Google Ads 2021 av David Blomgren.

Klick

Klick är det enklaste nyckeltalet att förklara, de här siffrorna visar helt enkelt hur många som har klickat på din annons, och därmed landat på din hemsida.

CPC

CPC står för Cost Per Click och betyder kostnad per klick. Detta nyckeltal används för att se hur kostnadseffektiv din annons är. Siffrorna talar om hur mycket du betalar per klick genom att dividera din budget med antalet klick på din annons.

Exponeringar

Nyckeltalet Exponeringar visar dig hur många som sett din annons. Men ta dessa siffror med en nypa salt. Du vet kanske själv hur många annonser som dyker upp i ditt flöde? Betyder det att du har sett eller ens lagt märke till att de finns där? Inte riktigt.

Men tillsammans med de andra nyckeltalen är Exponeringar ändå viktig, som till exempel CTR som kommer här näst.

 

Vill du lära dig mer om nyckeltal i Google Ads och hur du kan optimera din annons för bästa effekt? David Blomgren lär dig allt om det i avsnittet Analys och uppföljning i hans kurs Google Ads 2021.

CTR

Click through rate betyder klickfrekvens, de här siffrorna visar den andel människor som sett din annons och klickat på den. Nyckeltalet visas i procent och är summan av nyckeltalen Klick och Exponeringar. En hög CTR betyder att annonsen fungerar bra!

Kostnad

Nyckeltalet Kostnad visar hur mycket pengar som spenderats på annonsen. Det här nyckeltalet sätts i relation till de övriga nyckeltalen och talar om för dig hur lyckad dina annons egentligen varit!

Video

Det sista nyckeltalet Video är lite annorlunda eftersom det tillhör annonsering på Youtube. Här är det bra att ha koll på två parametrar: Antal videovisningar och Andel visningar. Dessa anger hur bra din video tagits emot.

Antal videovisningar är som det låter, det totala antalet visningar videon fått.
Andel visningar däremot är de som fått upp din video i flödet och valt att titta på den.

Kom ihåg! Målet är ju inte att personen ska se din film, målet är att hen ska klicka sig vidare in till din hemsida!

Sammanfattning

Nu har du stenkoll på begreppen! Men ifall du blir osäker i framtiden har jag sammanställt en lista här nedan med alla nyckeltal och en kort förklaring som du kan ta en skärmdump av och spara till framtida bruk! 🙂

Klick: hur många som klickat på din annons

CPC: kostnad per klick

Exponeringar: hur många som sett din annons

CTR: hur många som sett din annons och klickat på den

Kostnad: hur mycket pengar som spenderats på din annons

Video – Antal videovisningar: totala antalet visningar din video fått

Video – Andel visningar: antalet som fått upp din video och tittat på den

 


 

Google Ads 2021

Vill du veta hur du använder Google Ads för att hitta de som söker efter dig?

David lär dig med hela processen, från att sätta upp ditt konto till att optimera din annons.

 

<hr />

Onlinekurser om sociala medier i jobbet

Vi lär dig digital marknadsföring. Onlinekurser, e-böcker, resurser och guider på svenska samlat i ett årsmedlemskap.

Så funkar medlemskapet

Senast uppdaterad: 15 april 2021