Fem grymma publiceringsverktyg för Sociala medier

Det kan vara svårt att få en bra överblick över allt innehåll på dina för sociala medier. Här är fem grymma tips på publiceringstjänster för sociala medier som får din strategi att lyfta!

Charlotta Alnersson

Lägger du orimligt mycket tid på att bara publicera ditt budskap i olika sociala medier? Publiceringen av inläggen kan ta minst lika lång tid som det tog att skapa innehållet. Men det finns en lösning. Jag har sammanfattat fem populära publiceringsverktyg som gör det enkelt för dig att arbeta med sociala medier. 

Därför behöver du ett publiceringsverktyg

Sparar tid (jag vet, klyschigt). Att planera och schemalägga inlägg för alla dina sociala medier sparar mycket tid. Med en publiceringstjänst får du enkelt koll på dina olika kanaler och flöden.

Ger en överblick. Det är inte alltid lätt att hitta en kontinuitet i inläggen. Men en publiceringstjänst får du överblicken som saknas när du annars hoppas mellan plattformarna.

Får dina kanaler att växa. Det kan vara svårt att se mönster utan att samla på data. En publiceringstjänst hjälper dig att sammanställa datan och ger dig insikter så att du kan göra det du är bäst på – skapa och sprida innehåll.

Tips #1: Later

Erbjudna tjänster
Automatiserad publicering, innehållshantering, hantering av flera konton, planering och rapportering

Stödjer plattformarna
Instagram, Twitter, Facebook och Pinterest

Later är Instagrams bästa vän. Det är publiceringstjänsten vi på Moderskeppet använder. 

Den stora skillnaden från andra verktygen är att Later också hanterar schemaläggning för Instagram stories. Verktyget är, precis som Instagram, visuellt och enkelt att använda. 

Tjänsten hjälper dig också att hitta rätt tid för att publicera dina inlägg genom att analysera tidigare inläggs genomslag. Dessutom kan du enkelt följa dina kanalers tillväxt, interaktioner och se dina bäst presterande inlägg.

Som användare kan du snabba på processen när du skapar inlägg genom att spara texter, hashtaggar och taggar. Du kan planera flödets utseende genom att visualisera och förhandsgranska dina schemalagda inlägg i ditt Instagram-flöde.

– Stödjer inte LinkedIn
+ Gratisversion för mindre konton
Kan schemalägga innehåll för Instagram stories

Tips #2: SocialPilot

Erbjudna tjänster
Analys, automatiserad publicering, innehållshantering, konverteringsspårning, hantering av flera konton och inläggsplanering

Stödjer plattformarna
Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Google+, Pinterest, Google My Business, Tumblr, VK, Xing

SocialPilot är fullutrustat, samarbetsvilligt och väldigt enkelt att använda, men till en lägre prisklass. Verktyget stödjer de flesta vanliga kanalerna. Nackdelen här är att Instagram inte är lika samarbetsvilliga tillbaka. 

Du kan hantera upp till tio sociala medie-integrationer med det här verktyget på den billigaste planen. Det är enkelt att schemalägga innehåll, och när det är klart kan du hantera det via en drag-och-släpp-kalender. 

– Du kan ansluta till Instagram, men inte direktpublicera eller samla data
+ Hantera teaminnehåll med ett godkännande-system
+ F
iltrera ditt innehåll efter socialt mediekonto eller grupp


Vi lär dig digital marknadsföring

Som medlem får du bland annat tillgång till pedagogiska onlinekurser, djupgående inspelade intervjuer och pratiska mallar. Alltså, en svensk sajt fylld med lärande för dig som sköter sociala medier på jobbet.

Bli medlem

Läs om hur medlemskapet funkar.


Tips #3: Sendible

Erbjudna tjänster
Automatiserad publicering, innehållshantering, nyckelordsfiltrering, hantering av flera konton och inläggsplanering.

Stödjer plattformarna
Facebook, Facebook Ads, Twitter, Instagram, LinkedIn, Google My Business, YouTube, Pinterest och bloggplattformarna WordPress, Tumblr, Medium och Blogger.

Sendible är unik på marknaden med schemaläggningsmöjligheter för bloggplattformar. Som om det inte räckte kan du också söka efter influencers och integrera andra applikationer som Google Drive och Slack.

Sökfunktionen och integrationsmöjligheterna gör verktyget perfekt för användare och byråer som vill samla allt på ett ställe. Deras rapporterings- och analysfunktionalitet gör det också enkelt och bekvämt att förstå social prestanda och dela data med kunder.

Du har en längre startsträcka eftersom verktyget byggs upp av tjänster som väljs i början
+ Ger dig tjänster för influencer marketing, Du kan hantera bloggplattformar

Tips #4: Hootsuite 

Erbjudna tjänster
Analyser, automatiserad publicering, kontakthantering, innehållshantering, konverteringsspårning, kundinriktning, nyckelordsfiltrering, hantering av flera konton, postplanering, varumärkesspårning, kundengagemang, samarbete med flera användare och rapportering.

Stödjer plattformarna
Facebook, Twitter, YouTube, LinkedIn, Instagram, Pinterest och WordPress-blogg.

Hootsuite är främst känt för sin hantering av meddelanden på sociala medier. En enhetlig inkorg visar alla dina inkommande meddelanden. Och svarar gör du direkt i verktyget. 

Du bygger själv upp streams, det vill säga flöden som visar innehållet från dina anslutna sociala konton. I flödena kan du övervaka alla dina konton och engagera dig med din publik.

Hootsuite är också tillräckligt etablerat för att andra företag ska kunna skapa appar som du direkt kan integrera med verktyget. 

Till exempel kan du sätta upp ett flöde för alla dina inlägg, ett för omnämningar och ett för hashtaggar du följer eller rekommenderas.

+ Kan skräddarsys med hjälp av Streams

Tips #5: Buffer

Erbjudna tjänster
Automatiserad publicering, innehållshantering, hantering av flera konton, planering och rapportering.

Stödjer plattformarna
Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinterest.

Buffer är en enkel tjänst. Du bifogar dina sociala mediekonton och schemalägger sedan innehåll som ska läggas upp till varje konto. Grundversionen kan sedan kompletteras med fler tjänster: Buffer Reply och Buffer Analyze. 

Buffer Reply är engagemangsverktyget som gör det möjligt för ditt team att svara på sociala konversationer i en enkel inkorg.

Buffert Alanyze är fortfarande under utveckling men ger dig tillgång till en hel del smarta analyser.

Köerna i Buffer betyder att du kan skapa massor av inlägg när du har tid. I godkännandesystemet kan du välja om någon ska godkänna inlägg innan de levereras. Om du låter en kö ta slut på innehåll skickar Buffer ett e-postmeddelande som påminner dig om att du behöver nytt innehåll.

– Hanterar inte Instagrams bildgallerier direkt från verktyget
Mycket lättanvänt

Välj det som passar dig bäst

Nu är det dags för dig att utvärdera lite. Fundera över vad det är som passar din organisation och era mål bäst.

  • Ska du satsa på Instagram är Later verktyget för dig. Se vår kurs som hjälper dig igång. 
  • Är du nybörjare och vill komma igång med schemaläggning för alla dina kanaler är Buffer din grej.
  • Om blogginlägg är en stor del av din vardag ska du testa Sendible.
  • Känner du dig hemma i din strategi och vill ha ett allt-i-ett-verktyg är Hootsuite perfekt.
  • Har du ett stort team som samarbetar mycket är SocialPilot för er.

Lycka till!

Senast uppdaterad: 24 mars 2021

Artiklar och aktuellt på sajten

I vårt artikelarkiv hittar du både smarta tips och konkreta guider som hjälper dig i ditt arbete med sociala medier. Du får också tips ur nysläppta kurser för att lätt fånga upp ny kunskap.

Läs alla artiklar