Hashtag

Moderskeppet»Artiklar»Marknad & kommunikation

Nå större organisk räckvidd med hashtags

Ulrika Jakobsson

Hashtaggar är som dina egna små sökord som ökar din synlighet och hjälper ickeföljare att upptäcka ditt konto.

Du kan använda dem i alla sociala medier, men de är främst förekommande på Instagram och TikTok.

Var inte rädd för att använda flera hashtags

Instagram låter dig posta upp till 30 hashtaggar per inlägg. Det finns inte något rätt och fel för hur många du bör ha med.

Vissa experter hävdar att du absolut ska använda alla 3o för att maxa dina möjligheter att nå ut, men för de flesta branscher brukar ett urval på 5-20 hashtags upplevas som mest smakfullt. 

Ofta väljer företag att dölja sina hashtags längst ner i inlägget efter några emojis, för att de inte ska ta fokus från inläggets innehåll.

Undvik taggar som uppmuntrar till att följa

Taggar som #likeforlikes som uppmanar personer att följa dig för att du sedan ska följa tillbaka kan verka som ett bra sätt för att få fler följare. Dock upplevs det oftast bara som spammigt och oprofessionellt.

Använd hellre taggar som verkligen har med ditt innehåll att göra.

Välj inte för breda hashtags

Hashtags kan lite förenklat delas upp tre olika kategorier:

  • Breda hashtags – som #love som används typ miljoner gånger varje dag.
  • Generella hashtags – som #kärlekssmums som använts dagligen, men inte av jättemånga.
  • Smala hashtags – exempelvis #kärlekismåland, en nischad hashtag som bara används sporadiskt av ett fåtal personer.

Hur många som använt en tagg kan du oftast se genom att klicka in på taggen, beroende lite på vilket socialt medie du använder.

Det enkla svaret är att generella hashtags är bäst. Välj en tagg som inte har allt för stor konkurrens, för där kommer du drunkna i mängden. Men välj inte heller en tagg som är allt för nischad och knappt används, då kommer ändå ingen hitta ditt inlägg.

På både TikTok och Instagram kan du se hur många som använt en hashtag genom att klicka på den.

Leta taggar hos konkurrenter och följare

Som så mycket annat inom sociala medier så gäller det för dig att prova dig fram. Vad som är rätt för dig kommer du att märka i din statistik.

Ett effektivt knep är att inspireras av konkurrenter och branschkollegor. Gör en spaning efter vad de använder för hashtags och analysera flödet. Kan du läsa ut vad som verkar fungera för dem?

Samma sak med dina följare, vilka andra hashtags använder de? Kan du använda någon av dem själv?

Jobba med egna hashtags

Vi på Moderskeppet har experimenterat egna hashtags, oftast kopplade till fotoutmaningar och olika kurser. En hashtag har levt längre: #instaskeppet

Hashtaggen lanserades i samband men en e-postkampanj som gick ut på att lära ut hur du tar bättre Instagrambilder. Grundtanken var att be våra följare posta deras bästa bilder och vi delade senare vidare det på vår story för att inspirera fler till att börja fota.

Skärmdump av #Instaskeppet på Instagram.

I början var det omkring tio inlägg per dag med hashtaggen, men sedan fick den eget liv och har nu använts på över 49 000 bilder.

Psst. mer om #instaskeppet kan du läsa i artikeln UGC – låt dina följare bli medskapare.

Tre tips som hjälper dig igång

Kopiera! Kolla upp vilka hashtaggar dina konkurrenter och branchkollegor använder. Kan du läsa ut vilken som verkar fungera bäst för dom? Skriv ner allihop och analysera hur de används!

Strukturera! Välj ut 10-20 hashtags som är relevanta för din målgrupp. Välj hashtags som är lagom breda – det vill säga de får gärna dagligen användas av upp till några tusen olika användare. Men inte tiotusentals, då är det risk att dina inlägg kommer att drunkna i hashtagflödet.

Dela! Prova att skapa en egen delningshashtag som du uppmuntrar kunder/besökare att använda. Sätt upp ett mål för hur många interaktioner du vill att den ska få varje dag. Vårda den regelbundet som om den vore en krukväxt. Obs! Var noga med att välja en # som är unik och inte förknippas med andra företag.

Användbara länkar

  • Hashtagguiden (pdf) Fyllig guide som lär dig det du behöver veta om hashtags. Framtagen exklusivt för dig som är medlem på SoMe.
  • Hashtaggenerator Det finns flera olika hashtagsgenerators som kan hjälpa dig ta fram en lista över passande hashtags. Skriv ett ord så ger generatorn förslag och visar hur smal/bred hashtaggen är.

Lär dig mer om att nå ut på sociala medier

I avsnittet Hashtags berättar Gabriella mer om hur du kan arbeta med hasthags på Instagram. Men det finns såklart ännu fler smarta sätt att nå ut. Det lär du dig i dessa kurser.

Senast uppdaterad: 10 november 2023