Större organisk räckvidd med hashtags

Hashtaggar är en konst. Använder du fel är de värdelösa. För många kan upplevas som desperat. Träffar du rätt så är de ruskigt bra för att nå ut organiskt!

Ulrika Jakobsson

Hashtaggar är som dina egna små sökord som ökar din synlighet och hjälper ickeföljare att upptäcka ditt konto. I fjärde avsnittet av SoMe-podden berättar Camilla och Gabriella hur de arbetar med hashtags på Instagram för att få större räckvidd.

Var inte rädd för att använda många hashtags

Instagram låter dig posta upp till 30 hashtaggar per inlägg. Det finns inte något rätt och fel för hur många du bör ha med. Vissa instagramexperter hävdar att du absolut ska använda alla 3o för att maxa dina möjligheter att nå ut på bästa sätt.

– Jag upplever att det här är en kulturell grej. Inom vissa nischer, till exempel internationellt inom skönhet och fitness, så anses det helt okej och naturligt att du maxar antalet hashtags, säger Camilla.

Undvik hashtaggar om följare eller att du följer för att få gilla. Det är spammigt och oprofessionellt.

Olika standard i olika branscher

För de flesta branscher brukar ett urval på 10-20 hashtags upplevas som mest smakfullt. Många väljer att låga hashtaggarna vara uppdelade i grupper om fem som varvas mellan inläggen.

– Svensk standard för företag är att använda 5-10 hashtags till varje inlägg. Och så finns det en oskriven regel att du inte ska vara för spretig och använda olika hashtags hela tiden, samtidigt som du inte ska vara för statisk och bara köra på samma. Det gäller att ha fingret i luften och känna av lite….Och du bör revidera din hashtaglista med jämna mellanrum, säger Gabriella.

Precis som det inte finns något facit på hur många hashtaggar du bör använda så finns det inte något självklart svar på vilka hashtaggar som maxar räckvidden.

Välj inte för breda hashtags

Hashtags kan lite förenklat delas upp tre olika kategorier:

  • Breda hashtags – som #love som används typ miljoner gånger varje dag
  • Generella hashtags – som #kärlekssmums som använts dagligen men inte av supermånga
  • Smala hashtags – exempelvis #kärlekismåland, en supernischad hashtag som bara används sporadiskt av ett fåtal personer.

– Jag har experimenterat med både breda och smala och kommit fram till den mellanmjölkiga slutsatsen att lagom är bäst, säger Camilla.

Hon har märkt det här allra tydligast när hon publicerat bilder med blommor på.

– Skriver jag #Blomma så är den under sommartid alldeles för bred. Där är konkurrensen om uppmärksamhet för stor och mina inlägg drunknar i mängden. Men #höstblomma har varit precis lagom. Där har jag fått riktigt stor räckvidd genom hashtaggen.

Leta hashtaggar hos konkurrenter och kollegor

Som så mycket annat inom sociala medier så gäller det för dig att prova dig fram. Vad som är rätt för dig kommer du att märka i din Instagramstatistik.

– Ett effektivt knep är att inspireras av konkurrenter och branschkollegor – gör en spaning efter vad de använder för hashtags och analysera flödet. Kan du läsa ut vad som verkar fungera för dom?

Samma sak med dina följare – vilka andra hashtags använder de? Kan du använda någon av dem själv?

Jobba med egna hashtags

Moderskeppet har ibland egna hashtags kopplade till fotoutmaningar och olika kurser. De har ofta bara fått några få poster, sen har de dött. En hashtag har levt längre: #instaskeppet

– Som vi har kämpat för att få den att leva! säger Camilla.

Hashtaggen lanserades i samband men en epostkampanj som gick ut på att lära ut hur du tar bättre Instagrambilder.

– I början var det omkring tio inlägg per dag med hashtaggen, och det tyckte jag var en enorm framgång. Jag gillade alla inlägg som använde taggen, och skrev kommentarer på så många jag hann med, berättar Camilla.

Sköt din hashtag som du sköter dina krukväxter

Camilla har fortsatt att regelbundet gilla och kommentera i #instaskeppet-flödet.

– Jag sköter hastaggen på samma sätt som jag sköter mina krukväxter. Det krävs för att du ska kunna hålla din egen hashtag levande.

Ta hjälp av magiska kraften med delning

Under det senaste månaderna har #instaskeppet vuxit mycket snabbare än tidigare – med runt tusen inlägg i månaden.

– Hemliga receptet är att vi har börjat dela “Dagens bild från #instaskeppet “ i våra stories. Det ökar både både spridningen av hashtaggen, och räckvidden för vårt innehåll.

Varje dag modererar vi flödet i #instaskeppet och väljer ut en favorit som postas där. Instaskeppet har alltså blivit en delningshashtag. Den typen av hashtag är superbra för dig som vill bygga en gemenskap och ett engagemang.

– Den som får sin bild delad genom hashtaggen får ju själv en spridning – det ger en positiv tillväxtspiral. Det finns många företag, organisationer och myndigheter som jobbar effektivt med det här. På samma sätt som vi visar upp utvalda bilder på stories så postar ju SMHI dagens väderbild i sitt flöde, och på TV4 så visar följarbilder i morgon-tv.

Tre tips som hjälper dig igång

Kopiera! Kolla upp vilka hashtaggar dina konkurrenter och branchkollegor använder. Kan du läsa ut vilken som verkar fungera bäst för dom? Skriv ner allihop och analysera hur de används!

Strukturera! Välj ut 10-20 hashtags som är relevanta för din målgrupp. Välj hashtags som är lagom breda – det vill säga de får gärna dagligen användas av upp till några tusen olika användare. Men inte tiotusentals, då är det risk att dina inlägg kommer att drunkna i hashtagflödet.

Dela! Prova att skapa en egen delningshashtag som du uppmuntrar kunder/besökare att använda. Sätt upp ett mål för hur många interaktioner du vill att den ska få varje dag. Vårda den regelbundet som om den vore en krukväxt. Obs! Var noga med att välja en # som är unik och inte förknippas med andra företag.

Användbara länkar

  • Hashtagguiden. Fyllig guide som lär dig det du behöver veta om hashtags.
  • Moderskeppets #instaskeppet
  • Hashtaggenerator Det finns flera olika hashtagsgenerators som kan hjälpa dig ta fram en lista över passande hashtags. Skriv ett ord så ger generatorn förslag och visar hur smal/bred hashtaggen är.
  • SoMe-podden Avsnitt fem med fokus på hashtaggar


Senast uppdaterad: 11 februari 2021

En podcast om sociala medier och digital marknadsföring.

Vi vill inte inspirera dig, vi vill lära dig hur du gör. Det gör vi genom att ta med dig in i vår vardag som marknadsförare på Moderskeppet och dela våra egna erfarenheter.

Nytt avsnitt varje månad.

Bläddra bland alla avsnitt