Det här gillar Instagrams algoritm

Har du funderat på varför vissa inlägg syns och vissa inte? Det beror på instagrams algoritm. Att ha koll på hur logiken bakom algoritmen fungerar ger sig stora försprång i det sociala flödet.

Anders Jensen

Instagrams algoritm gillar inlägg och konton som får högt engagemang, sparas ofta, håller jämn kvalitet, publicerar regelbundet, har lång interaktionstid och presterar bra snabbt.

Nu dyker vi in djupare bakom motoriken på Instagrams algoritm.

Detta ett utdrag av kursen Algoritmen på Instagram, med Anders Jensen.

Högt engagemang från användarna

När algoritmen ska undersöka om det du postar är uppskattat finns det en sak som betyder mer än allt annat – nämligen hur mycket övriga instagramanvändare interagerar med det. Det vill säga:

  • Gilla-markeringar
  • Kommentarer
  • Delningar
  • Video-visningar

Kom ihåg att det här sker ner på individuell nivå. Om du har ett superfan som typ alltid gillar dina bilder och skriver kommentarer, kommer Instagram nästan garanterat skicka upp i stort sett allt du postar i just den personens flöde. Eftersom det är så uppenbart att personen uppskattar dina grejer.

Och det är ju trevligt med superfans, men vill du ha fler följare på sikt är det bredd du ska sikta på. Alltså innehåll som så många som möjligt väljer att engagera sig i.

Det leder till vissa strategier. För viss interaktion kan du ju aktivt uppmuntra, i synnerhet kommentarer. Ett klassiskt sätt är att inkludera en fråga i bildtexten. För att göra det enkelt för många att skriva en kommentar. Ett annat är att alltid svara på alla kommentarer du får på bilderna. Och kan du dessutom starta en konversation som genererar nya kommentarer är det extra bra.

I fallet händelser, eller stories på engelska, märks det här väldigt konkret. Du har säkert noterat hos dig själv att händelserna från de kontona du tittar på mest, hamnar först i kön. Även om andra konton har postat nyare och fler händelser som är osedda av dig. Eftersom algoritmen vet att du är extra intresserad av just de personerna, får de VIP-platsen.

Och händelser har ju nästan blivit huvudarenan för interaktion numera. Så den chansen ska du inte missa. Gör en medveten satsning på att skapa bra händelser och använd gärna dekal-funktionerna som bjuder in till interaktion. Om du lyckas placera dig på VIP-platsen i dina följares flöden, har du skapat en positiv spiral som ger många bonuspoäng hos algoritmen.

Inlägg som sparas

Engagemang mäts också i vilken utsträckning ett inlägg sparas. En användare kan ju med ett klick spara ett inlägg för att göra det extra lättåtkomligt i framtiden.

Och om dina inlägg sparas av väldigt många, borde ju algoritmen notera att du ofta postar extra värdefulla inlägg. Och därför våga öka din exponering i framtiden.

Att skapa inlägg som det kan finnas anledning att spara, kan alltså vara en god strategi. Det kan exempelvis handla om checklistor eller tips som behövs i en viss situation. Exakt vad som passar in här, beror förstås på vilken typ av verksamhet ditt konto representerar.

 

Pålitlighet i kvalitet

Algoritmen tycks favorisera pålitlighet.

Om dina inlägg håller en bra jämn nivå och postas regelbundet så blir algoritmen trygg. Då blir det riskfritt att lyfta fram dina inlägg för en större publik.

Att emellanåt posta inlägg som inte får så hög interaktion behöver inte vara hela världen. Men om nivån varaktigt är väldigt ojämn finns nog risk att du straffas vad gäller exponering.

Låt mig göra det lite mer konkret

Om dina följare är vana vid en viss typ av inlägg, och sedan möts av en helt annan sorts innehåll, kan engagemanget sjunka. Nästa gång du postar något vet inte algoritmen, i alla fall inte omedelbart, om det är ett inlägg som kommer uppskattas av den där gruppen eller inte.

Det här talar också för att du ska ha ett ganska tight tema på det du postar. Bestäm dig för en linje och håll den. Blanda inte hejvilt. I det här fallet hade det kanske varit bättre att lägga det här inlägget som en händelse istället. Som algoritmen betraktar lite som en separat kanal.

Pålitlighet i tempo och tid

Förutom en jämn nivå på själva innehållet tycks algoritmen gilla konton som postar regelbundet. Rent tempo-mässigt.

Så välj till att börja med ett tempo och försök att hålla dig till det.

Detsamma gäller hur ofta du ska posta.

En gång per dag är något slags riktmärke, men det finns många exempel på konton som med framgång postar både oftare och mer sällan än så. Så var inte rädd för experimentera lite i början. Men försök alltså att hitta ett tempo som du kan hålla dig till långsiktigt. Och undvik extremt många inlägg på kort tid.

Utöver det övergripande tempot kan du också försöka posta på regelbundna tider på dygnet. Så algoritmen ser att det varje dag klockan 12 kommer ett inlägg från dig exempelvis. Eller varje vardag klockan 19 och två inlägg på helgerna. Eller vad du nu väljer för upplägg.

Det finns flera tredjepartstjänster för att schemalägga inlägg. Så du inte måste sitta där med telefonen ….varje lördag…. klockan 15.

Vi har sammanfattat fem populära publiceringsverktyg till dig här.


Onlinekurser om sociala medier i jobbet

Vi lär dig digital marknadsföring. Kurser, webbseminarier och guider på svenska samlat i ett årsmedlemskap.

Så funkar medlemskapet

Inlägg med lång interaktionstid

Algoritmen bryr sig om hur lång tid en användare spenderar med ditt innehåll.

Du vill att läsaren ska stanna till, läsa din bildtext, zooma in, bläddra igenom bilderna och kolla klart på videon. Det gillar algoritmen. Även om de väljer att varken kommentera, gilla, dela eller spara inlägget.

Det är därför klokt att skapa innehåll som tar längre tid att konsumera. Hur du skapar inlägg med längre interaktionstid kan du läsa om här.

Ett bra mottagande

Det mottagande ditt inlägg får är viktigt.

Om Instagram märker att ditt inlägg är ovanligt populärt så kan exponeringen öka snabbt.

Säg att du postar en bild. Algoritmen visar den för , säg 100 av dina största fans. Alltså de som vanligtvis har störst chans att interagera med det du postar. I normala fall kanske 30% av dessa brukar gilla-markera bilderna du lägger upp. Om algoritmen märker att det kanske är 60% i den där gruppen som gillar helt plötsligt, så måste det vara ett extra bra innehåll du har postat. Och då kanske algoritmen skickar ut det i flöden som vanligtvis ser ganska få bilder från dig. Nu har algoritmen konstaterat att innehållet måste vara extra bra, och därför motiverat att visa ditt inlägg för fler.

Snabbt engagemang

Är det viktigt att få högt engagemang snabbt? Det komplicerade svaret är: Kanske. Det hänger ihop med punkten ovan om mottagandet.

Om algoritmen upptäcker för sent att ditt inlägg verkar toppen finns det mindre tid att sprida det till en större publik. För algoritmen vill inte sprida för gamla inlägg. Så det kan spela in.

I så fall är det viktigt att posta på en optimal tid av dygnet.

Vill du maximera dina chanser att dra igång den där positiva spiralen där algoritmen hela tiden påminns om hur bra innehåll du postat och lyfter det till en större publik, så kan det alltså vara klokt att posta när dina följare är som mest aktiva eller åtminstone som mest mottagliga.

När är det då? Ja, det är helt och hållet beroende till din bransch och dina följare. Det enklaste sättet att ta reda på det är att med kontotypen professionellt konto få tillgång till Instagrams statistik som visar när just dina följare är mest aktiva.

Vill du lära dig mer om algoritmen på Instagram, kolla in Anders kurs:

Senast uppdaterad: 5 maj 2021