20 hetaste kompetenserna hos marknadsförare

En driven social person med stort kunnande inom sociala medier. Det är vad svenska arbetsgivare mest har efterfrågat när de rekryterat marknadsförare 2020.

Camilla Grönbladh

Sajten utbildning.se har granskat 386 platsannonser för marknadsförare för att se vilka som varit de mest efterfrågade kompetenserna hos marknadsförare under 2020.

Vid förra årets granskning toppade examen kravlistan. Det fanns med i 41% av annonserna. I år har efterfrågan på den kompetensen dalat. Det har kommit in åtta helt nya kompetenser  där sociala medier, marketing automation och SEO sticker ut mest.

Det ser ut som att den digitala marknadsföringen äntligen har letat sig in på arbetsgivarnas önskelista på allvar. Inte förvånande kanske. Med tanke på den starka digitalisering som Covid-19 medfört på många branscher” skriver utbildning.se

Topp 20 hetaste kompetenserna för marknadsförare 2020

1. Sociala medier 44,0%
2. Driven 31,6 %
3. Social 30,1 %
4. Kreativ 23,3 %
5. Marketing Automation 17,6 %
6. Strukturerad 15,8 %
7. SEO 14,0 %
8. Examen 11,1 %
9. Innehållsmarknadsföring 10,4 %
10. Photoshop 9,3 %
11. Nyfiken 9,1 %
12. Kommunikativ 8,8 %
13. Positiv 8,8 %
14. Analytisk 8,5 %
15. Flexibel 8,3 %
16. Självständig 7,8 %
17. Adobe-paketet 6,2 %
18. Strategisk 5,4 %
19. InDesign 4,4 %
20. Inbound Marketing 4,4 %

Siffran i procent berättar hur stor del av platsannonserna som efterfrågade kompetensen.

Du kan även hitta Moderskeppet’s kurser på utbildning.se

Senast uppdaterad: 24 mars 2021

Moderskeppet SoMe

Moderskeppet SoMe ger dig ny kunskap. Allt är skapat med stor pedagogisk omtanke och erfarenhet.
Mer om Moderskeppet SoMe

Pixondu AB, Järnvägsgatan 3, 553 15 Jönköping
kontakt@moderskeppet.se