Därför ska du annonsera (inte sponsra) på Instagram

För att nå ut måste du öppna plånboken. Och Instagram har gjort det superenkelt sponsra enskilda inlägg. Men att istället skapa en annons från scratch har många fördelar.

Charlotta Alnersson

I sin kurs Annonsera på Instagram lyfter Natasha Rydell fem av fördelarna med att annonsera, inte sponsra, på Instagram.


1. Annonser ger fler valmöjligheter än sponsring

När du sponsrar ett inlägg direkt i appen kan du välja mellan tre olika målsättningar. När du annonser kan du välja mellan 11 olika.

Du kan alltså skapa mer träffsäkra kampanjer och få mottagaren att genomföra just de åtgärder som du önskar.

För att kunna annonsera behöver du ett företagskonto. Här kan du läsa om hur du enkelt skapar ett företagskonto på Instagram.


2. Annonser behöver inte utgå från ett färdigt inlägg

Med en annons kan du använda vilket innehåll du vill. Du behöver inte utgå från ett befintliga inlägg. Här är det bara din fantasi som sätter stopp om du vill använda bilder eller filmer.


3. En annons kan gå ifrån din vanliga stil

En annons publiceras inte i ditt vanliga inläggsflöde. Därför behöver du inte anpassa dina annonser utifrån hur ditt flöde ser ut. Du kan bryta från din vanliga bildstil eller text.

Det är väldigt tacksamt om du vill vrida upp volymen på säljbudskapet, men känner att du inte vill visa det i ditt flöde. 


4. Annonsverktyget ger dig mer träffsäkra målgrupper

Via Facebooks Ads Manager (där du skapar Instagramannonser) kan du skapa mer träffsäkra målgrupper. Utgå från intresse, beteende online, geografi och mycket mer. Du kan även jobba med retargeting och på så vis rikta annonser mot personer som besökt din webbplats.

Sådana möjligheter har du inte vid sponsringen av inlägg.


5. Annonsering ger dig bättre kontroll över budget

Med annonsverktyget kan du optimera din kampanjbudget och bestämma max tak för konverteringar. Det kan du inte när du sponsrar ett inlägg.

På så vis får du bättre kontroll över både vad du spenderar och över hur resultatet blir. Du kan sätta tydligare mål och styra mot dem.

Psst. Vill du ändå lära dig mer om att sponsra inlägg? Det är trots allt snabbare att göra och enklare att lära sig. Se Camilla Grönbladhs kurs Marknadsför på Instagram.

I Natashas onlinekurs lär hon dig annonsering, skapa målgrupper och nå ut med ditt varumärke.

Gillade du den här artikeln?

I vårt artikelarkiv hittar du både smarta tips och konkreta guider som hjälper dig i ditt arbete med sociala medier. Du får också tips ur nysläppta kurser för att lätt fånga upp ny kunskap.

Läs fler artiklar om sociala medier

Senast uppdaterad: 26 mars 2021

Moderskeppet SoMe

Moderskeppet SoMe ger dig ny kunskap. Allt är skapat med stor pedagogisk omtanke och erfarenhet.
Mer om Moderskeppet SoMe

Pixondu AB, Järnvägsgatan 3, 553 15 Jönköping
kontakt@moderskeppet.se