Blir mer relevant på Instagram

I säsongens tredje avsnitt av SoMe-podden berättar Camilla och Gabriella hur de genom att lära känna sina följare kan skapa mer relevant innehåll.

Ulrika Jakobsson

När Camilla tog över ansvaret för Moderskeppets Instagram hade det funnits i flera år och haft ett system där Moderskeppets lärare turats om att rodda kontot. Ena veckan var det astrofoto, andra veckan kunde fokus vara bildbehandling och tredje veckan handlade det om hur du bäst kommunicerar med dina fotokunder.

– Det var minst sagt spretigt på ett härligt vis. Vi hade kommit upp i 9000 följare men där tog det stopp. De följarna som tillkom under en temavecka de försvann när kontot bytte inriktning veckan därpå, säger Camilla.

Satte ett tydligt mål

Hon tog över i september och satte som mål att komma upp i magiska 10 000 före årsskiftet. Strategin var att ge kontot en röd tråd genom att fylla det med dagliga tips inom foto.

– Det kändes mest naturligt – vi är ju ett utbildningsföretag med stor fokus på att lära ut om foto.

Men, det räcker i regel inte bara med text på Instagram. Du behöver bilder också. Bilder som sticker ut i flödet och som uppskattas av följarna.

– Nu är det så här att jag är journalist i grunden – så jag gjorde det vi journalister gör allra bäst…

Hon researchade våra existerande följare. Det här gjorde hon ganska systematiskt för att ta reda på vad de gillade, vilka andra konton som de följde, vilka poster som var mest populära, vilka problem som många verkade ha med sina bilder … och så vidare.

– Man kanske skulle kunna säga att jag var en riktig stalker! skrattar Camilla.

Arbetet var för att kunna ta fram så relevanta fototips och så inspirerande bilder som möjligt.

– Du vill ju inte skapa innehåll som ingen vill se.

Analyserade statistiken

Camillla tog också hjälp av Instagrams statistikverktyg för att se vilken typ av innehåll som fått störst räckvidd och mest interaktioner.

Slutsatsen var ganska enkel: gör mer av det som fungerar bra, och mindre av det som inte verkar funka.

På bara en månad hade följarskaran kommit upp i 10 000, och ett år senare hade den siffran fördubblats.

– Mitt främsta tips är alltså att om du ska växa organiskt behöver du lära känna din publik väl. Och du måste vara beredd på gerillametoder. Vill du ha engagemang i ditt konto så måste du visa engagemang i andras.

Gör undersökningar i stories

Gabriella, som vid sidan av sitt jobb på Moderskeppet även är författare och driver ett eget bokförlag, berättar att hon har använt sig av ungefär samma metoder. Men också av Instagrams händelser.

– För mig har det varit ett enkelt sätt att upptäcka vad våra följare tycker om. Ibland kan det vara banala saker som “Vad dricker du helst när du läser?” och så får de välja mellan te och kaffe i en omröstning, eller så får de rösta mellan två bokomslag för att berätta vilket de föredrar, eller berätta om den bästa bok de läst inom en viss genre.

Allt handlar om att skapa interaktion och lite gemenskap. Låta följarna få vara delaktiga och känna att det faktiskt är en person bakom kontot. För det är så lätt att det blir opersonligt bara för att det är ett företagskonto, vilket är synd.

Två exempel på hur Gabriella arbetar med stories för att interagera med följarna.

Länkar

Moderskeppets Instagram

Seraf förlags Instagram

Senast uppdaterad: 17 november 2020

En podcast om sociala medier och digital marknadsföring.

Vi vill inte inspirera dig, vi vill lära dig hur du gör. Det gör vi genom att ta med dig in i vår vardag som marknadsförare på Moderskeppet och dela våra egna erfarenheter.

Nytt avsnitt varje månad.

Bläddra bland alla avsnitt