Annika Henning

Moderskeppet»Artiklar»Marknad & kommunikation

Att vara kommunikatör i en kommun: Lund

Gabriella Argus

Jag har alltid arbetat inom privat sektor och var väldigt nyfiken på hur jobbet som kommunikatör skiljer sig i offentlig sektor. Hur skiljer det sig mot att jobba på ett privat företag? Och vilka klurigheter ställs de inför i sin vardag?

Jag bestämde mig för att boka in lite intervjuer. En av de jag pratade med var Annika Henning, press- och sociala medieransvarig i Lunds kommun. 

Psst, kanske känner du igen Annika från vårt reportage Att vara kommun på sociala medier.

En bred variation av arbetsuppgifter

Annikas arbetsuppgifter rör sig i huvudsak inom tre områden: kriskommunikation, mediehantering och det strategiska ansvaret för kommunens sociala medier.

Frågor som på olika sätt påverkar och engagerar medborgarna hamnar ofta på mitt bord – antingen fungerar jag som bollplank i hur vi kan bemöta kritiska frågeställningar, eller så ansvarar jag för kommunikationsplaner för sakfrågor som är högt upp på kommunens agenda just nu, berättar Annika.

En vanlig dag för henne kan exempelvis vara att hålla i en pressträff, och nästa dag att utbilda kommunens samhällsvägledare i tonalitet på sociala medier.

 width=

Facebook och Instagram är främsta kanalerna

Likt flera andra kommuner är Facebook den huvudsakliga kanalen, men även Instagram toppar listan hos Lunds kommun.

Vi har även Twitter, LinkedIn och Youtube. En av våra verksamheter som jobbar mot unga (fältgruppen) har också ett Snapchat-konto, berättar Annika.

Eftersom de finns på så många plattformar ville jag såklart höra om Annikas tankar kring appen TikTok. Men frågan om Lunds kommun ska finnas där har aldrig riktigt diskuterats berättar hon.

– Det är ju en vågskål att bibehålla trovärdighet och förtroende och samtidigt kanalanpassa sitt material för rätt målgrupp. Skulle någon verksamhet ha en superidé som de vill förverkliga på TikTok hade jag lyssnat, men ett övergripande kommun-konto tror jag inte skulle funka så bra.

Kanalanpassa för att nå rätt målgrupp

Som kommun har de en stor målgrupp att nå ut till, något som inte alltid är enkelt när det kommer till att välja på vilken plattform som varje verksamhet ska sprida just sin information.

Det är verkligen en utmaning att vara en diversebutik med lite av varje att erbjuda alla.

När verksamheterna ansöker om att få starta egna konton ställer hon alltid frågan: kan det tänkta innehållet fungera i en kommunövergripande kanal? Om svaret då är ”nej, vi når inte vår målgrupp där” tittar hon på hur och var verksamheten istället vill nå ut.

– Det är lite av en synd att copy-pasta samma inlägg i olika kanaler. Det behöver inte vara så svårt att kanalanpassa, ibland handlar det om att byta ut en bild eller fokusera på olika aspekter beroende på vilka vi vet använder kanalen, säger Annika.

 width=

Annonsering har gett stor effekt

Under flera år arbetade Lunds kommun enbart med organiskt innehåll. Det ledde till en viss stagnation och låga följarantal. De senaste åren har de därför börjat med annonsering och sett stor effekt, både på det organiska och marknadsförda materialet.

Samtidigt är vi ju en kommun och måste kunna motivera varenda krona vi lägger på annonsering. Därför använder vi i huvudsak annonseringen i syfte att bredda vår målgrupp – det vill säga skaffa fler följare – så att vi vid krissituationer kan nå ut snabbt, brett och effektivt.

Tre tips till kommuner som vill nå ut

Avslutningsvis passade jag på att be Annika dela med sig av sina tre bästa tips för en kommun som vill nå ut bättre på sociala medier.

1. Skriv ner och sätt ramverket innan du börjar. Våga sen testa och utvärdera/justera regelbundet dina nerskrivna planer.

2. Avsett en särskild summa pengar för en årlig budget att använda för annonsering. Använd exempelvis budgeten för att marknadsföra inlägg av kris-karaktär och gör annonser ämnen du sett gått bra tidigare i din kanal – för att locka fler följare.

3. Hitta din kommuns tonalitet och uttryck. Ofta är man många som hanterar kanalerna – workshopa då och prata ofta om hur svaren och innehållet från er ska låta/se ut.

Lär dig mer från Annika i reportaget ”Att vara kommun på sociala medier”.


Lär dig mer om digital marknadsföring

Kolla in något av kursförslagen nedan eller bläddra bland alla våra onlinekurser.

Senast uppdaterad: 23 november 2023