Helena skjuter barnvagnen framför sig för att komma till Utsikten. En plats där hon kan blicka ut över Huskvarna och Jönköping. Hon vet hur man kan marknadsföra allt det hon ser framför sig. En hel plats.

Det unika att arbeta med platsmarknadsföring är att det inte är någon som äger den. En produkt har en företag som äger produkten. Men en hel stad? Helena förklarar att det är viktigt att inte arbeta själv utan att använda sig av invånare i en stad för att kunna arbeta med platsmarknadsföring.

Platsmarknadsföring är förmågan att identifiera sin plats och särskilda den, och sedan kommunicera den till omvärlden.

Helenas intresse för platsmarknadsföring sträcker sig tillbaka till hennes studietid då hon valde att undersöka Sverigebilden utomlands.  Då, i början av tvåtusentalet, var platsmarknadsföring knappt ett begrepp. Idag är Helena med och driver företaget Placebrander som bara fokuserar på just platsmarknadsföring.

Helena Nordström

Helena Nordström vid Utsikten i Huskvarna.

Helenas tre tips för att komma igång

För dig som arbetar på en kommun eller region kan det vara tufft att komma igång till en början. Här är Helenas bästa tips:

Ett. Få beslutsfattarna på din plats att förstå vikten av att jobba med de här frågorna. Ta fram siffror och statistik som du visar!

Två. Ta inte bara dina kollegor, utan samla också kreativa invånare på din plats till ett idémöte.

Tre. Skapa ett ambassadörsprogram vanliga invånare kan vara en del av att marknadsföra din plats.

Platsmarknadsföring kräver tid och tålamod och uppföljning. Att förändra hur invånare i en stad känner för sin plats måste få mogna.

Lär dig mer

I ett längre reportage får du träffa Helena som berättar hur du kan arbeta med platsmarknadsföring på sociala medier, vilka trender som finns och varför det är så viktigt att vara uthållig.


 

Senast uppdaterad: 10 november 2023