Omslagsbild med texten 10 vanliga missar att undvika

10 vanliga missar på Facebook

Du driver ditt företags sociala medier, du lägger upp inlägg varje dag. Men av någon anledning får du inte konverteringen du vill ha. Så vad är felet?

Matilda Ulming

Det är inte alltid lätt att ha koll på allt. Jag förstår det. Men några saker är extra viktiga att ha koll på när du är ansvarig för ett konto på sociala medier. Och jag har listat 10 vanliga missar och vad du kan göra för att undvika dem.

1. Stavfel

Inget skriker slarv så mycket som stav- och grammatiska fel.

Så den enkla åtgärden är: läs igenom texten en extra gång innan du trycker på publicera, eller ännu bättre: låt en kollega läsa igenom den.

För har du läst din din egen text för många gånger kommer hjärnan missa en del självklara saker ändå. Som till exempel att jag hade skrivit två ”din” efter varandra i meningen innan.

2. Fel beskuren bild

Felbeskuren bild

Bilden blev uppenbarligen inte som jag tänkt mig… Men hur ska jag veta måtten som gäller? Det ändras ju konstant!!!

Jag förstår frustrationen och det är väldigt irriterande att det inte är samma bildmått på alla plattformar. Men som tur är har vi skapat en guide med nedladdningsbara Photoshop-mallar så att du kan få rätt bildmått direkt.

3. För många emojis

Åh, emojis 😍 tänk när vi levde ett tråkigt färglöst liv utan dem. 😱 Nu behöver orden vi skriver inte måla upp bilden vi vill förmedla. 🎨🌈 Utan vi kan enkelt lägga till en emoji så kommer resten av världen förstå vad vi menar… ❤️🤩🦄

Eller ja, tills du inser att emojin du skickat från din iPhone inte alls ser likadan ut när den landar i din kollegas Android… och vi ska inte ens prata om dubbeltydigheten av de olika symbolerna… äggplanta vadå? 🙈🙉🙊

4. Otydlig kommunikation

Har du en otydlig kommunikation kan detta sätta dig i klistret. Men otydlig kommunikation kan betyda olika saker, så låt mig vara tydlig med vad jag menar: Missvisande erbjudanden, ogiltig företagsinformation, varierande tonalitet, ingen återkoppling…

Är ni många på företaget som sköter sociala medier? Då kan det vara bra att skapa en kommunikations- och tonalitetsplan. Visa tydliga exempel på vilket sätt ni vill kommunicera med följarna, beskriv vem som sköter vad och vilken information som kan komma att behöva uppdateras (ex. öppettider eller kontaktväg).

5. Använt upphovsskyddat material

Till mångas förtvivlan är allt inte gratis på internet. Och allt får inte kopieras och klistras in hur som helst. Så det är väldigt viktigt att ha koll på hur du vet vilka bilder, filmer och memes som faktiskt får användas och på vilket sätt.

Vi har en hel sida med information om Creative Commons, vad de olika licenserna betyder och var du kan hitta bilder, illustrationer och musik som är fria att använda.

6. Ger upp för tidigt

Har du lagt flera dagar på att skapa innehåll men ger upp för att det inte kommit upp i ”rätt” engagemangsmål inom första timmen?

Ta det lugnt, andas. Ge det tid och arbeta aktivt med innehållet genom att svara på kommentarer, be dina kollegor och vänner gilla och dela, så kommer engagemanget öka.

Och glöm inte att se den stora bilden. Vad är egentligen syftet med ert företags sociala medier? Är verkligen ett inlägg grunden till hela kontot? Eller är det kanske mer en del av det ni håller på att bygga upp? Glöm inte att andas!

7. Svarar för sent

Håll koll på meddelanden och kommentarer som kommer in, även på äldre inlägg. Visa för följarna att du ser dem genom att göra någon slags reaktion på kommentarerna, för här har du nyckeln till att höja engagemangsgraden.

Och du, glöm inte att svara på kritik och frågor inom en rimlig tid. En fråga om hur länge rean gäller, bör besvaras innan rean är slut.

Men, skulle du missa att svara i tid: lämna inte kommentaren eller meddelandet utan svar. Var vänlig, svara på frågan och kanske tipsa om något annat erbjudande ni har för att ge kunden något hen kan ha nytta av istället.



8. Fel tonalitet

Var personlig, men med en bakomliggande ton av dig som företagare. Avsluta mer än gärna dina svar med ditt förnamn och undvik till största mån att skriva generiska svar.

Får du negativ frågor och kritik om företaget är ett tips att svara dem på ett sakligt sätt, som om du satt på kundservice. Försök aldrig att lösa en konflikt i ett kommentarsfält.

Skriv istället att du gärna vill hjälpa till och hänvisa personen att kontakta dig/ditt företag via en mailadress eller privat meddelande.

Det är viktigt att du tydligt visar för dina följare att kritiken hanteras, och inte ignoreras.

9. Vågar inte prova nya saker

Att hålla ett tema är bra för att dina följare ska veta vad för typ av inlägg du postar. Men att prova nya saker då och då skadar inte! Det kan snarare hjälpa att få dina följare att självmant komma tillbaka för att hålla sig uppdaterade.

Exempel på inlägg är att ha temaperioder eller skapa utmaningar för dina följare.

10. Brist på eget engagemang

De flesta av oss har varit på dessa två olika instruktörers träningspass:

  1. Ett där instruktören var trött, sliten och vill inget annat än att gå hem.
  2. Och ett där det var tydligt att den här timmen var den bästa timmen i instruktörens liv.

Vilket inspirerade dig mest att stanna kvar och kämpa igenom hela passet? Om det var det senare så kan jag säga: grattis! Och att du nu bör applicera det tankesättet när du planerar ditt nästa inlägg!

Nästa steg

Så vad är nästa steg för dig? Är det kanske att skapa en tydlig kommunikations- och tonalitetsplan för företaget? Eller gå in och svara på kommentarer från ditt senaste inlägg?

Eller kanske är det att se vår kurs Engagera på Facebook? Där får du inte bara ännu fler tips på hur du engagerar dina följare och därmed skapar ambassadörer för ditt företag. Utan du får även lära dig att skapa en mall för hur du mäter effekten av engagemangsgraden i Facebooks statistikverktyg. Spännande eller vad?

Jag vet iallafall vad jag ska göra nu. Vet du?


Engagera på Facebook

Med Åsas kurs Engagera på Facebook kommer du lära dig hur du förvandlar dina följare till ambassadörer. Lär dig skapa engagemang och mäta effekten av det.

 

Senast uppdaterad: 26 februari 2021